۱۳۹۷/۰۱/۲۵
۴:۲۸ ب٫ظ

اين مقام اماراتي با تكرار ادعاهاي هميشگي كشورهاي غربي عليه ايران و متهم كردن اين كشور به دخالت در امور داخلي كشورهاي حوزه خليج فارس و بدون اشاره به خواسته مردم بحرين براي ايجاد اصلاحات در كشورشان، به سياست خارجي ايران حمله كرد و سياست فعلي ايران را فاقد دورانديشي خواند.

امارات ایران را به دخالت در امور منطقه متهم کرد

امارات در راستاي انحراف افكار عمومي از اقدامات بحران‌‌ساز اين كشور و عربستان مبني بر مداخله نظامي در بحرين براي سركوب انقلابيون، بار ديگر اتهامات نخ‌نما مبني بر دخالت ايران در امور منطقه را مطرح كرد.

به نقل از روزنامه اماراتي "البيان "، شيخ عبدالله بن زايد آل نهيان، وزير خارجه امارات در نشست خبري مشترك با "كاترين اشتون "، رئيس سياست خارجه اتحاديه اروپا در واكنش به اظهارات مقامات ايراني مبني بر محكوميت تجاوز نظامي نيروهاي اماراتي و سعودي به خاك بحرين براي سركوب انقلابيون گفت: همه آنچه ما مي‌خواهيم اين است كه ايران به همسايگان خود با احترام و اعتبار بنگرد و به اتحاد كشورهاي حوزه خليج [فارس] و حاكميت آنها احترام گذارد.

اين مقام اماراتي با تكرار ادعاهاي هميشگي كشورهاي غربي عليه ايران و متهم كردن اين كشور به دخالت در امور داخلي كشورهاي حوزه خليج فارس و بدون اشاره به خواسته مردم بحرين براي ايجاد اصلاحات در كشورشان، به سياست خارجي ايران حمله كرد و سياست فعلي ايران را فاقد دورانديشي خواند.

شيخ عبدالله آل نهيان كه در پايان نشست مشترك شوراي همكاري و اتحاديه اروپا در سطح وزرا سخن مي‌گفت ادامه داد: با توجه به احترامي كه براي روابط تاريخي و حسن همجواري بين كشورهاي حوزه خليج [فارس] و ايران قائل هستيم، اين به نفع تهران است كه به گونه‌اي با كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس تعامل كند كه ثبات و توسعه منطقه محفوظ بماند.

رژيم بحرين پس از ناتواني در سركوب تظاهرات گسترده مردمي از نيروهاي موسوم به سپر جزيره (نيروهاي متشكل از كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس) درخواست كمك كرد و اين نيروها بويژه نيروهاي سعودي، قطري و اماراتي با اشغال بحرين، در كنار نيروهاي بحريني به طور بي‌سابقه‌اي به سركوب مردم پرداختند.

"رامين مهمان پرست سخنگوي وزارت امور خارجه نيز در واكنش به اتهامات تكراري و كذب عليه جمهوري اسلامي ايران در بيانيه اخير شوراي همكاري خليج فارس اين ادعاها را مردود و بي اساس دانست و آن را اقدامي در جهت انحراف افكار عمومي جامعه بين المللي از اقدامات نظامي و بحران‌ساز برخي كشورهاي منطقه توصيف كرد.

اقدام شوراي همكاري در اعزام نيروهاي سپر جزيره به بحرين نه تنها نقض ماده 3 توافقنامه دفاعي شوراي همكاري، بلكه ناقض ماده 51 منشور ملل متحد نيز است.

 

براساس ماده 3 توافقنامه دفاعي، پاسخ به تهديد دشمنان و ورود نيروهاي سپر جزيره با استناد به اصل 51 منشور ملل متحد ( دفاع فردي يا جمعي درصورت حمله نظامي و تجاوز از سوي دولت ديگر ) حق اين كشورها خواهد بود.

در واقع توافقنامه دفاعي با استناد به اصل 51 منشور ملل متحد، خود را محق به حمايت و كمك به هر دولت عضو شورا كه مورد تجاوز قرار گيرد، مي‌داند و اين درصورتي است كه در واقع امر خطر خارجي يا تهديد آن وجود داشته يا عمل تجاوز صورت گرفته باشد. ماده 4 نيز كه مشاوره و برگزاري اجتماع اعضاي شوراي همكاري در هنگامي كه صلح منطقه‌اي و استقلال سياسي يك يا چند دولت عضو با خطر خارجي مواجه گردد را توصيه مي نمايد، بر اين امر تصريح دارد و اين در حالي است كه كشور بحرين مورد تجاوز خارجي قرار نگرفته تا نيازي به استناد به ماده 51 جهت دفاع از خود باشد.

افزون بر اين انعقاد توافقنامه دفاعي مذكور آن طور كه درمقدمه آن آمده درجهت تحقق آرزوها و آمال مردم منطقه بايستي باشد و اين در حالي است كه ورود نيروهاي سپرجزيره نه تنها در اين جهت نيست ، بلكه در جهت سركوب مردم است و اين نقض حقوق مردم در تعيين سرنوشت خود خواهد بود و علاوه بر اين كشتار مردم بحرين توسط نيروهاي سپر جزيره خود ناقض حقوق بشر است.

 

زمان انتشار : 1390-02-01