۱۳۹۷/۱۱/۳۰
۶:۴۹ ب٫ظ

واکنش های انتقادی به شبکه تلویزیونی ویژه ای که مجموعه MBCعربستان سعودی تحت عنوان «MBC العراق» ایجاد کرده است، در سطح رسانه ها و شبکه های اجتماعی همچنان ادامه دارد و در تازه ترین واکنش ها، از آن به عنوان «جنگ نرم» سعودی ها علیه عراق یاد شده است.

ام بی سی و تشدید جنگ نرم سعودی ها علیه عراق

به گزارش الأمه:

بسیاری از کاربران عراقی همچنان در شبکه های اجتماعی و رسانه های این کشور به این شبکه تلویزیونی به دیده شک و تردید نگاه می کنند تا جایی که حتی برخی از رسانه های عربی منطقه از دو کشور لبنان و قطر نیز به صف آنان پیوسته اند.
روزنامه «الاخبار» لبنان در گزارشی که روز دوشنبه در رسانه های عراق نیز بازتاب گسترده داشته نوشته است که عربستان سعودی همزمان با راه اندازی ام بی سی عراق، تلاش جدی خود را برای خرید تعدادی از صفحات پربازدید در شبکه های اجتماعی عراق آغاز کرده تا برنامه جنگ نرم خود را علیه عراق تقویت کند.
براساس گزارش این روزنامه، سعودی ها از طریق خرید این صفحات و سایت های اجتماعی و آغاز به کار شبکه تلویزیونی ام بی سی عراق برای ایجاد فتنه ای مشابه فتنه «بصره» آماده می شود، فتنه ای که در تابستان سال گذشته موجب آتش زدن مقرهای گروه های مقاومت اسلامی و الحشد الشعبی عراق و همچنین کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در این شهر شد و به گفته برخی ناظران اوضاع را تا آستانه درگیری داخلی میان گروههای سیاسی در این استان پیش برد. 
بسیاری از گزارش های رسانه ها و منابع مطلع عراقی حاکیست که انحراف اعتراضات تابستان گذشته بصره در تابستان 97 با همکاری عربستان سعودی و کنسولگری آمریکا در بصره و عناصر حزب منحله بعث که پیشتر در ریاض آموزش دیده بودند، صورت گرفته است.
روزنامه الاخبار لبنان افزوده است که همسو با شروع فعالیت ام بی سی عراق، عربستان سعودی خرید برخی از این سایت های پربازدید عراقی را آغاز کرده و شبکه ام بی سی عراق مسوولیت پشتیبانی آنها را برعهده خواهد گرفت تا در موقع مناسب از خدمات سیاسی آنها در چارچوب رویکرد ریاض بهره ببرد. 
اما شبکه خبری «الجزیره» قطر در گزارشی نوشته است که مردم عراق شبکه ام بی سی عراق را نشانه دخالت آشکار ریاض در امور داخلی کشورشان می دانند.
این شبکه خبری افزوده است که شبکه تلویزیونی ای که سعودی ها مدعی شده اند برای خانواده های عراقی و صرفا با اهداف سرگرمی است، با موجی از انتقادات و مخالفت عمومی در داخل عراق و از سوی بسیاری از شخصیت های سیاسی عراقی مواجه شده است.
الجزیره با اشاره به اینکه برخی از این جریان های سیاسی اصولا مخالف نزدیکی بین عراق و عربستان سعودی هستند نوشته است که ائتلاف دولت قانون به رهبری «نوری المالکی» نخست وزیر اسبق عراق، راه اندازی این شبکه را با هدف دخالت سعودی ها در امور داخلی کشورش دانسته است.
الجزیره قطر اضافه کرد که تلویزیون بومی «العهد» ارگان خبری گروه «عصائب اهل الحق» به رهبری «شیخ قیس الخزعلی» در برنامه های ویژه خود، حمله رسانه ای گسترده ای علیه این ام بی سی عراق به راه انداخته کرده است.
برخی رسانه ها نیز نوشته اند که گروه هنرمندانی را که عربستان سعودی هواپیمای ویژه برای انتقال آنها به عربستان جهت حضور در مراسم ویژه افتتاحیه اختصاص داده بود، اغلب همان افرادی هستند که قبلا برای صدام دیکتاتور سابق رژیم بعث، خوشرقصی و به صدام تعظیم می کردند.
براساس این گزارش، این عده نوشته اند که هنرمندان عراقی دعوت شده، هویت عراقی را فدای پول سعودی کرده و حاضر شده اند که خدمات و هنر خود را در اختیار طرف سعودی برای ضربه زدن به عراق قرار دهند.
یکی از هنرمندان جوان عراقی که اخیرا در نمایشنامه های طنز بومی، شهرتی دست و پا کرده در واکنش به این اتهامات، به نوعی بر آن صحه گذاشته است.
خانم «آلاء حسین» خطاب به منتقدین عراقی گفته است که «اگر شما یک هشتم پولی که ما بابت کارهایمان می گیریم، می گرفتید، حاضر بودید کفش دیگران را به خاطر این دستمزد، لیس بزنید.»
کاربران عراقی، این توئیت آلاء حسین را دلیل آشکاری بر بهره برداری سیاسی سعودی ها از این هنرمندان عراقی دانسته اند.
برخی نیز از گروه کومیدی «ولایت بطیخ (هندانه و در زبان محلی عراق به معنای خربزه)» که عموما در حوزه طنز سیاسی و اجتماعی در عراق برنامه می سازد، بدلیل دعوت ام بی سی عراق از آنها برای همکاری، انتقاد کرده اند.
برخی از کاربران به طنز نوشته اند که بعد از شروع همکاری گروه طنز ولایه بطیخ با مجموعه MBC، امکان ندارد که این گروه دیگر جرات کند از امرای سعودی انتقادهای طنزآمیز بکند.
یکی از کاربران به نام «صبحی ثائر» با اشاره به بلایی که سر «جمال الخاشقجی» روزنامه نگار سعودی آمد نوشته است که اگر اعضای گروه ولایه بطیخ بخواهد متعرض امرای سعودی شود، با «اره» قطعه قطعه خواهند شد! که اشاره به قطعه قطعه شدن خاشقچی با اره در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در دهم مهرماه گذشته دارد.
یکی از کاربران فعال عراقی نیز از اهداف واقعی سعودی ها در راه اندازی این شبکه تلویزیونی ویژه برای مردم عراق انتقاد کرده است.
«بسام جلال» در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته است که «ریاض قبل از اینکه بخواهد تلویزیونی ویژه برای عراقی ها راه اندازی کند و بر آن شعار «امیدواری را نشر می دهیم» بگذارد، بهتر است اول شبکه های تکفیری «وصال» و «صفا» و دیگر تلویزیون های تکفیری خود را که 24 ساعت در حال تکفیر مردم عراق هستند، تعطیل کند.»
برخی نیز شبکه ام بی سی عراق را نسخه دیگری از یک برنامه طنز دانستند که قبلا یکی از شبکه های عراقی منتقد وضع موجود، آن را پخش می کرد.
این برنامه طنز که در ایام ماه مبارک رمضان در تلویزیون انتقادی «الشرقیه» به نام «زرق – ورق» پخش شده است، کارگردانی آن را «اوس الشرقی» برعهده داشت که اینک مدیریت شبکه جدید سعودی برای عراق به او واگذار شده است.
کاربران عراقی نوشته اند که تمامی چهره های نمایش طنز زرق – ورق اکنون در ام بی سی عراق جمع شده اند تا همان نمایشنامه های طنز پر از ابتذال را با طعم و رنگ سعودی به خورد عراقی ها بدهند.
شبکه تلویزیونی ام بی سی عراق از 28 بهمن ماه گذشته فعالیت خود را بر روی دو ماهواره «نیل سات» و «عربسات» آغاز کرده است.
سعودی ها دو روز قبل از آن یک مراسم افتتاحیه ویژه در کشورش خود به مناسبت آن برگزار کرده و با اختصاص یک هواپیمای ویژه، تمامی هنرمندانی که قرار است در این شبکه تلویزیونی برنامه ها و نمایشنامه های طنز بسازند را از بغداد به این مراسم انتقال دادند.
مدیریت MBC عربستان سعودی بعد از تجربه MBC مصر در 22 آبان 91 اکنون تلویزیون ویژه ای برای عراق راه اندازی کرده و وعده داده است که شبکه های تلویزیونی محلی برای دیگر کشورهای عربی را در آینده راه اندازی کند. 
مجموعه MBC یکی از بزرگترین موسسه های رسانه ای منطقه است که با همکاری با موسسه های بزرگ رسانه ای دنیا مانند «مرداک» توانسته است در سال های اخیر با پول های کلان سعودی، در حوزه فرهنگ و هنر و سینما گسترش فوق العاده ای پیدا کند.
به رغم اینکه نظام سیاسی عربستان سعودی یکی از مرتجع ترین نظام های سیاسی دنیا است و از حیث آزادی های عمومی مانند آزادی بیان، رسانه و آزادی ادیان و حقوق اجتماعی و سیاسی و زنان، نیز جزو بسته ترین کشورهای جهان است اما مجموعه های رسانه ای مانند MBC با اینگونه برنامه های فرهنگی و هنری که در بسیاری موارد آمیخته با ابتذال است، ضمن تلاش برای تخریب فرهنگ سنتی و دینی ملت های عرب، کوشیده است چهره دیگری از نظام سعودی در سطح منطقه و جهان ارائه کند. 

 

منبع: ایرنا