۱۳۹۷/۰۷/۰۲
۱:۰۰ ب٫ظ

دو کتاب «علمای دين و گرايش‌های سياسی شيعيان لبنان از سال۱۹۰۰ تا ۱۹۷۹م» و « تاريخ سياسی اجتماعی شيعيان لبنان» به همت انتشارات «دارالولاء» بیروت چاپ و منتشر شد.

انتشار دو کتاب درباره شیعیان در لبنان

به گزارش الأمه:

 انتشارات دار الولاء به تازگی كتابی را با عنوان«علمای دين و گرايش‌های سياسی شيعيان لبنان از سال۱۹۰۰ تا ۱۹۷۹م» نوشته «علی راغب حيدر احمد» را در ۱۹۷ صفحه در بيروت منتشر كرده است.

اين كتاب به رابطه ميان علمای دينی و سياستمداران از آغاز برقراری اين رابطه پرداخته و تحولاتی را كه در پرتو نقاط عطف تاريخی و سياسی بر روی اين رابطه تأثير گذاشته، مورد بررسی قرار می دهد. همچنين نقش محوری علمای اسلام در جامعه براساس حوادث و رخدادها و گرايش‌های قومی و اسلامی در اين كتاب بررسی شده است.

اين كتاب در هشت فصل تنظيم شده و فصل نخست به ارائه تاريخچه‌ای از تشيع در لبنان و منطقه اختصاص دارد. فصل دوم به مسئله اجتهاد و تقليد نزد شيعه اماميه می‌پردازد. فصل سوم اشاره‌ای به عناوين و القاب و رتبه بندی علمی علمای شيعه داشته و در فصل چهارم شرحی از وضعيت حوزه‌های علميه و مراكز آموزش دينی از گذشته تا‌كنون ارائه شده است.

در فصل پنجم نقش علمای شيعه از جنگ جهانی اول تا زمان اعلام تشكيل كشور بزرگ لبنان مورد بررسی قرار گرفته است. فصل ششم به رنج‌ها و سختی‌هايی كه شيعيان و علمای شيعه در دوران استعمار فرانسه متحمل شدند و به رسميت‌شناختن مذهب تشيع توسط فرانسوی‌ها اشاره کرده و فصل هفتم نگاهی به موضع‌گيری علمای شيعه در خصوص تحولات لبنان از زمان اعلام تشكيل كشور بزرگ لبنان و استقلال آن می‌اندازد.

فصل هشتم به تاريخچه حضور امام موسی صدر و ترسيم تاريخ جديد لبنان پرداخته و در پايان پيوستی از زندگينامه مختصر ۱۳ نفر ازعلمای شيعه در لبنان به همراه تصاوير آنان و نيز برخی از اسناد و بيانيه‌های علمای لبنان در مناسبت‌های مختلف ارائه شده است.

تاريخ سياسی اجتماعی شيعيان لبنان
انتشارات دارالولاء در بيروت همچنین كتابی را با عنوان « تاريخ سياسی اجتماعی شيعيان لبنان» بين سال‌های ۱۸۴۰ تا ۱۹۲۰ م نوشته غسان طه در ۱۹۹ صفحه منتشر كرده است.

اين كتاب در سه فصل و يک پيوست تنظيم شده است و فصل اول با عنوان تشكيل حكومت از دوران نظام امارت‌ها تا دوران نظام سلطه استعمار، به تاريخچه ای از انواع حكومت‌هایی كه لبنان به خود ديده اشاره می‌كند.

فصل دوم با عنوان شيعه از جنبش اصلاحات تا دوران استعمار، اوضاع شيعه را در دوره‌های مختلف سياسی مورد بررسی قرار می‌دهد.

فصل سوم با عنوان شرايط اجتماعی، اقتصادی و گرايش‌های شيعه، به وضعيت شيعه و عواملی كه بر شرايط اجتماعی، اقتصادی و نيز آموزشی شيعه تأثير گذار بوده اشاره کرده و همزيستی ميان جريان‌های سياسی مختلف و تناقضات ميان آنها را مورد تحليل قرار می‌دهد.

در پيوست كتاب نيز اسناد و فهرستی از شخصيت‌های سياسی و امرا و حاكمان دوره‌های مختلف سياسی، زندگينامه و برخی از خطبه‌های سيد عبدالحسين شرف الدين ارائه و در پايان، تصاويری از شخصيت‌های سياسی، اجتماعی و دينی عرضه شده است.

منبع: رایزنی فرهنگی ایران_لبنان