۱۳۹۸/۰۶/۰۲
۸:۴۴ ق٫ظ

وزارت فرهنگ و گردشگری و آثار باستانی عراق که متولی فعالیت های فرهنگی و هنری به عنوان نهاد دولتی در این کشور است اقدام به چاپ و انتشار اولین مجله فرهنگی هنری در سال ۲۰۱۹ نموده است.

انتشار مجله الثقافه توسط وزارت فرهنگ عراق و تشریح و تبیین فرهنگ ایرانی

به گزارش الأمه:

این مجله که از " الثقافه" نام دارد به موضوعات مختلف فرهنگ  - هنر و آداب و رسوم و دیگر مباحث گوناگون می پردازد که  اولین شماره از این مجله به طور کامل به فرهنگ و ادب و هنر ایران اختصاص یافته است . 

این مجله که در مدت ۴۰ سال چاپ  می شود در سال جدید میلادی اولین شماره خود را به بخشهای مختلفی از فرهنگ ایران در عراق گذشته و حال حاضر پرداخته است در این شماره ۶ فصل دارد هر یک از نویسندگان به تشریح فرهنگ و هنر ایرانی پرداختند.

این شش بخش که شامل مطالعات فرهنگ و ادب ، گفتگو ها ،  هنر سینما ،  ادبیات و شعر ، نثر داستانی و چاپ و نشر جهانی است نشان از عمق تمدن ایران در کشور عراق دارد چرا که مردم و اصحاب فرهنگ و هنر عراق معتقدند دو کشور علاوه بر همجواری و اشتراکات فرهنگی دارای تمدنی کهن بوده که باعث تقریب دو کشور شده است .

هر یک از نویسندگان با پرداختن به تاریخ و فرهنگ و ادب ایرانی  و وزن های شعر های ادبی و همچنین در بخش سینما با پرداختن به زندگی هنرمندان سینمایی و کارگردانان برجسته ایرانی از جمله مجید مجیدی به تبیین پیشرفت آن اشاره کرده اند  و در جایی دیگر به حوزه های هنرهای تجسمی ، نثر ادبی و ...نیز  اشاره شده است.

رییس تحریریه این نشریه دکتر تحسین رزاق عزیز بوده و زیر نظر وزارت فرهنگ و گردشگری و آثار باستانی عراق چاپ و توزیع می گردد.

این فصلنامه که پس توسعه همکاری مشترک بین دو کشور بر اساس امضای سند یادداشت تفاهم همکاری های فرهنگی می باشد نشان از پیامی نویدبخش در توسعه روابط دو کشور دوست و همسایه است.

 

منبع: رایزنی فرهنگی ایران بغداد