۱۳۹۷/۰۱/۲۸
۶:۱۳ ب٫ظ

الامه_ الیور استون کارگردان مطرح آمریکایی با تشبیه آمریکا به " قلعه حیوانات" از دولت پلیسی باراک اوباماانتقاد می کند و جنایات آن را از دوره بوش هم بیشتر می داند.

انتقاد الیور استون از تبدیل آمریکا به « قلعه حیوانات اورول»

اولیور استون، کارگردان آمریکایی، در مصاحبه‌ای با « روسیه امروز» باراک اوباما را به زیر پا گذاشتن قانون اساسی و کنترل مردم آمریکا، آن‌ هم به شکلی پلیسی، متهم کرده و می گوید: اوباما، آمریکا را به قلعه حیوانات جورج اورول تبدیل کرده است. اورول این داستان را در سال 1984 و در طول جنگ جهانی دوم نوشته است.
ویلیام الیور استون، کارگردان، نویسنده و تهیه کننده آمریکایی، باراک اوباما را متهم کرد که دولت آمریکا را به یک حکومت « اورویلی» تبدیل کرده است، وی که به واسطه کارگردانی فیلم هایی درباره جنگ ویتنام به شهرت رسیده و فیلم‌هایش همیشه بحث برانگیز بوده است، گفت: اوباما نیز مانند جورج بوش قانون آمریکا را زیر پا گذاشته است.
استون تصریح کرد: اوباما همه تحریف‌هایی را که بوش در دولت آمریکا به وجود آورده بود، از وی به ارث برده و آن‌ها را در دولت خود پیاده کرد، قانون جنگل بر آمریکا حاکم است، ممکن است در ظاهر سرکوبگر به نظر نرسد اما هیچ راه گریزی از آن وجود ندارد، و در هر صورت بخشی از زندگی ما در فرمولی فرمایشی به نا کجا آباد منتهی می شود.

*گرگی که بره‌ها را می‌درد

----------------------
« پیتر کوزنیک» که به همراه الیور استون، گارگردان برنده جایزه اسکار، مجموعه تلویزیونی و کتابی با عنوان « ناگفته‌های تاریخ آمریکا» تهیه کرده است،  در مصاحبه با شبکه« راشاتودی» روسیه گفت:
هم‌وطنان آمریکایی در حوض ماهی زندگی می‌کنند، چرا که « دولت آمریکا روزانه بیش از 1.7 میلیارد نامه‌هایی که آمریکایی‌ها رد و بدل می‌کنند، کنترل می‌کند، که ایمیل‌ها و تماس‌های تلفنی و دیگر اقسام ارتباطی را شامل می‌شود.
وی افزود: بیش از یک میلیون کارمند امنیتی در این سازمان مشغول هستند، آن‌ها وظیفه دارند تماس‌های مردم را کنترل کنند، این وضع به گونه‌ای است که حال و هوا و کابوس داستان « قلعه حیوانات» نوشته جورج اورول1984 را تداعی می کند.
استون نیز در ادامه صحبت‌های وی گفت: اوباما گرگی است که دریدن بره‌ها را انکار می‌کند. وی افزود: مردم به خاطر کابوس‌های ریاست جمهوری بوش، بسیاری از اشتباه‌های اوباما را نادیده گرفته اند، و امید زیادی به تغییر اوضاع و شرایط داشتند،از اوباما رنگ پوست ، خواستگاه و چهره جهانی شده او در نظر آمد این در حالی است که اوباما با زیرکی تمام همه تغییراتی را که بوش به وجود آورد، به کار گرفت  و پس از گرد آوری و ترکیب آن، در حکومت خود پیاده کرد. این است که قلب انسان را به درد می‌آورد. ما اکنون تحت سلطه دومین حکومتی زندگی می کنیم که خارج از چارچوب قانون بوده و قوانین و مبانی نظام را محترم نمی‌شمارد، این در حالی است که می‌دانیم، اوباما خود وکیل مدافع قانون است!

*قانون شکنی‌های اوباما

---------------------
استون از تشکیل یک ارتش قوی حمایت می کند اما ارتشی که به گفته وی " برای دفاع از کشور خودمان باشد و نه برای تجاوز به دیگر کشورها و فتح همه عالم." او می افزاید: من معتقدم نکته بسیار مهمی در اینجا نادیده گرفته شده ، و آن اخلاق است، اگر اخلاق نادیده گرفته شود، همانطور که انشتین می‌گوید، خود آن کشور هم قوانین خود را زیر پا خواهد گذاشت.
استون این پرسش را مطرح می‌کند که: « آیا می‌توان می‌توان بن لادن را بدون محاکمه به قتل برسانیم ، تنها ماموریت را به پایان ببریم و کار را تمام کنیم؟ عقلانیت معطوف به انجام ماموریت فقط توجیه هدف است، همان کاری که حکومت‌ها انجام می‌دهند و سر مردم را شیره می‌مالند. سر تا سر زندگی ما معادله‌های اخلاقی است. آیا هدف وسیله را توجیه می‌کند؟ هرگز، هدف به هیچ وجه وسیله را توجیه نمی‌کند.»
کورنیک مورخ و استون، در این مصاحبه تصریح کردند کهاسنادی از قانون شکنی‌های اوباما گردآوری کرده اند که میزان آن از قانون شکنی‌های بوش بیشتر است.
کوزنیک تصریح کرد: « رؤسای جمهور آمریکا در خلال سالهای 1970 تا 2008 سه نفر را بر مبنای قانون ضد جاسوسی محکوم کردند، این در حالی است که اوباما به تنهایی شش نفر را به موجب این قانون محکوم کرد.»
وی افزود: کنترل ها و بازداشت‌های بدون محاکمه متوقف شدنی نیست. لذا این سیاست‌ها همچنان به قوت خود باقی است.»

منبع:

http://www.elaph.com/Web/Culture/2012/12/783150.htm?entry=cinema

 

زمان انتشار : 1391-10-16