۱۳۹۷/۰۱/۲۷
۴:۳۷ ب٫ظ

درست است که اینترنت و سایت های ارتباط جمعی نقش مهمی را در گسترش و خبررسانی در جریان به ثمر رسیدن انقلاب های جهان عرب را بازی کرده اند. اما باید به خاطر داشت که حتی اگر این اینترنتی نبود و حتی اگر سایت های فیس بوک و تویتر به وجود نیامده بودند، باز هم این انقلاب ها شکل می گرفتند و

انقلاب های عربی چگونه راه افتادند؟

بی شک خبرسازترین رویداد سال گذشته در جهان، انقلاب های پی در پی کشورهای عرب بوده است که از تونس آغاز شد و پس از آن به مصر، لیبی و بحرین نیز کشیده شد. تحلیلگران مختلف عرصه سیاست و جامعه شناسان هر کدام نظریه های خود را در باب چگونگی شکل گیری این انقلاب ها بیان کرده اند. در میان این نظریه ها بسیاری بر اهمیت نقش اینترنت در به وجود آمدن و حتی به ثمر رسیدن انقلاب های مذکور تاکید کرده اند.  

اما سایت خبری جزیره نت چند روز پیش در مطلبی با نام «انقلاب های جهان عرب و فیس بوک» به رد توضیح و تفسیرهایی دست زد که انقلاب های جهان عرب را بیش از اندازه وابسته به دنیای مجازی اینترنت و سایت های ارتباط جمعی دانسته است و در این خصوص نوشت: برخی تحلیل ها در نشان دادن میزان تاثیر و نقش اینترنت و سایت های ارتباط جمعی چون فیس بوک و تویتر زیاده روی کرده اند.

مطلب مذکور همچنین با اشاره به نقش اینترنت در شکل گیری و جهت دهی این انقلاب ها گفته است: در فضای مجازی اینترنت مطالب انتقادی بسیار توسط افراد مختلف نوشته می شد و این مطالب در بالا بردن سطح آگاهی عمومی نقش بسزایی داشته است. چرا که این مطالب به افشای ستم ها و بی عدالتی های سیاستمداران و دولتمردان فاسد جهان عرب می پرداخت و به همین دلیل آبروی برای این گروه به جا نگذاشته بود تا آن جا که سیاستمداران و دولتمردان فاسد تحت تاثیر این افشاگری ها تا حد زیادی از مواضع خود کوتاه آمده بودند.

این مطلب که توسط «یحیی الیحیاوی» به رشته تحریر درآمده است در پایان تاکید می کند که انقلاب های عربی در دنیای مجازی اینترنت شکل نگرفته اند. وی در این خصوص می نویسد: درست است که اینترنت و سایت های ارتباط جمعی نقش مهمی را در گسترش و خبررسانی در جریان به ثمر رسیدن انقلاب را بازی کرده اند. اما باید به خاطر داشت که حتی اگر اینترنتی نبود و حتی اگر سایت های فیس بوک و تویتر به وجود نیامده بودند، باز هم این انقلاب ها به وجود می آمدند. چون دلیل اصلی شکل گیری انقلاب های مذکور مانند بسیاری از تحولات اجتماعی در طول تاریخ، فساد سیاستمداران و بی عدالتی های اجتماعی بوده است و نه فناوری به نام اینترنت.  

 

 http://www.aljazeera.net/pointofview/pages/bf40b95a-d111-48cd-9cfc-ec3b76c4585b?GoogleStatID=1

 

زمان انتشار : 1391-05-10