۱۳۹۷/۰۷/۱۴
۸:۲۹ ب٫ظ

قرآن دست‌دوز نسیم اختر، بانوی پاکستانی به موزه قرآن مدینه منوره در عربستان اهدا شد.

اهدای قرآن دست‌دوز بانوی پاکستانی به موزه مدینه + عکس

به گزارش الأمه:
نسیم اختر، از بانوان هنرمند منطقه گجرات از توابع ایالت پنجاب پاکستان است که توانسته به مدت ۳۲ سال آیات قرآن را بر روی پارچه بدوزد.
این قرآن پس از بازنگری آن از سوی اساتید و بزرگان قرآنی کشور پاکستان به موزه قرآن مدینه منوره اهدا شد.
عبدالرحمن بنا، سخنگوی رسمی و مدیر روابط عمومی موزه قرآن مدینه در این باره گفت: این قرآن در ۱۰ جلد است که به مدت ۳۲ سال توسط نسیم اختر، بانوی پاکستانی طراحی شده است.
وی افزود: نسیم اختر که در منطقه گجرات ایالت پنجاب پاکستان زندگی می‌کند، در آگوست سال ۱۹۸۷ میلادی کار کتابت و دوختن آیات قرآن بر روی پارچه را آغاز کرد و این اقدام ارزشمند را در ژانویه ۲۰۱۸ به پایان رساند.
عبدالرحمن بنا تصریح کرد: این قرآن در ۱۰ جلد طراحی شده که هر جلد حاوی سه جزء قرآن است و هر جزء دارای ۲۷ صفحه است و هر صفحه دارای ۱۵ سطر است.
 
وی گفت: طول هر جلد از قرآن دست‌دوز، ۵۶ سانتیمتر و عرض آن تقریبا ۳۸ سانتیمتر است و وزن آن به ۵۵ کیلوگرم می‌رسد و ۳۰۰ متر پارچه برای کتابت این قرآن استفاده شده است.
یادآوری می‌شود، پیش از این زمرد خان، یک بانوی پاکستانی در ایالت کراچی به مدت هفت سال قرآنی دست‌دوز را تهیه کرده که از پارچه پنبه‌ای تهیه شده و هر صفحه با ابریشم سبز و گلدوزی طلایی به زیبایی تزئین شده است.
 
منبع: ایکنا