۱۳۹۷/۰۳/۰۵
۹:۲۶ ب٫ظ

- باراك اوباما رييس جمهور آمريكا در ديدار با 'اندا كني' نخست وزير جمهوري ايرلند، روابط واشنگتن و دوبلين را فراتر از روابط اقتصادي و تجاري توصيف كرده و مدعي شد كه يك پيوند خوني ميان دو كشور برقرار است.

اوباما از پیوند خونی با ایرلندی ها دم زده است

به نقل از پايگاه اينترنتي نشريه 'آيريش تايمز'، اوباما امروز (دوشنبه) ضمن مطرح كردن موضوع پيوند خوني ميان دو كشور، نسبت به اين امر ابراز افتخار كرد.

بر اساس اين گزارش، رييس جمهور آمريكا در ديدار خود با رييس جمهور و نخست وزير ايرلند مسائلي چون كمك مالي صندوق جهاني پول و اتحاديه اروپا ، وضعيت بانكي در كشور ايرلند و همچنين موضوع بيكاري در اين كشور را مورد بحث و بررسي قرار داد.

از ديگر مسائلي كه در ديدار رهبران دو كشور مورد بحث و بررسي قرار گرفت موضوع صلح ايرلند شمالي و همچنين نتايج ديدار هفته گذشته اليزابت ملكه انگليس با سران جمهوري ايرلند بود.

اوباما صبح روز دوشنبه در جريان تور اروپايي خود و به منظور يك ملاقات يك روزه با سران جمهوري ايرلند وارد دوبلين پايتخت اين كشور شد.

ماري مك آليس رييس جمهور ايرلند در ديدار خود با اوباما مسائلي چون امكان استفاده آمريكا از فرودگاه 'شانون' و همچنين نقش نيروهاي حافظ صلح ايرلند در افغانستان را مورد بحث و بررسي قرار داد.

رييس جمهور آمريكا روابط و دوستي ميان واشنگتن و دوبلين را بسيار قوي و نزديك توصيف كرد.

اوباما در جريان مذاكرات خود با سران ايرلند همچنين به تمايل شديد آمريكا براي تقويت روابط كشورش در زمينه هاي تجاري و اقتصادي با جمهوري ايرلند اشاره كرده و اعلام كرد آمريكا از هيچ كمكي براي بهبود بخشيدن به وضعيت كنوني ايرلند مضايقه نخواهد كرد.

وي همچنين از نقش موثر ايرلند در مسائلي چون حقوق بشر و مشاركت و همكاري اين كشور با اتحاديه اروپا تشكر كرد.

رئيس جمهور آمريكا همچنين با اشاره به احتمال برقراري صلح در ايرلند شمالي، خاطر نشان كرد كه وي به اين موضوع اميدوار است و مطمئن است كه مردم (ايرلند) مي توانند روابط خود را مورد بازنگري قرار دهند.

وي همچنين با اشاره به سفر هفته گذشته ملكه انگليس به ايرلند، تصريح كرد كه اين سفر بارقه هاي اميد را نه تنها در ايرلند بلكه در سراسر جهان روشن كرد.

وي همچنين با قدرداني از تلاش تمامي كساني كه سعي مي كنند صلح و آرامش را به ايرلند شمالي بازگردانند تاكيد كرد كه دولت آمريكا نيز به نقشي كه اين كشور مي تواند در آوردن دو طرف بر سر ميز مذاكره ايفا كند، به صورت جدي فكر مي كند.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-27