۱۳۹۸/۱۰/۰۸
۸:۳۴ ق٫ظ

«عباس خامه یار» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان گفت: پس از انقلاب اسلامی، روابط میان مسیحیان و مسلمانان در ایران بهبود یافته است.

رایزن فرهنگی:

ایران روابط مسیحیان و مسلمانان را بهبود بخشیده است

به گزارش الأمه:

وی که به مناسبت ۲۵ دسامبر سالروز میلاد حضرت مسیح (ع) و آغاز سال نو میلادی با تلویزیون «الصراط» لبنان گفت وگو می کرد، افزود: پس از انقلاب اسلامی مسیحیان مانند سایر شهروندان ایرانی از حقوق دینی و شهروندی مساوی برخوردار شدند و این انقلاب وظیفه ی خود دانست که از حقوق شهروندان اعم از مسلمان و مسیحی و دیگر اقلیت های دینی دفاع کند.

خامه یار در این گفت وگو که با حضور شماری از جوانان لبنانی، انجام شد، خاطر نشان کرد: کلیساهای مسیحیان مراسم دینی و عبادی خود را در همه جای ایران برگزار می کنند، در مجلس شورای اسلامی پنج نماینده از اقلیت های مختلف دینی حضور دارند و قانون اساسی ایران از حقوق آنان دفاع کرده است.

وی اظهار کرد: روزنامه ها، هفته نامه ها و مجله های بسیاری توسط اقلیت های دینی ایران چاپ و منتشر می شود و مسیحیان، مدارس و مراکز آموزشی و موسسه های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی ویژه ی خود را دارند و «آرارات» یکی از باشگاه های ورزشی فعال ارمنی ها در ایران به شمار می رود.

خامه یار گفت: در ایران بیش از ۳۰۰ کلیسای فعال و غیر فعال وجود دارد که برخی از آنها قدمتی یکهزار ساله دارند و در فهرست آثار سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونیسکو) به ثبت رسیده اند.

رایزن فرهنگی ایران در لبنان تاکید کرد: رهبر انقلاب اسلامی با خانواده شهیدان مسیحی ایران در ایام میلاد مسیح (ع) و سال نو، دیدار مستمر دارد و از ‌آغاز انقلاب تاکنون مشکلی میان مسلمانان و اقلیت های مسیحی و یهودی رخ نداده است.

وی اضافه کرد: برنامه های بزرگداشت شهیدان مسیحی و دیگر اقلیت ها، با شکوه خاصی در ایران برگزار می شود و بنیاد شهید ایران تفاوتی میان خانواده شهدای اقلیت ها و دیگر خانواده های شهدا قائل نیست و این بنیاد برای شهدای ارامنه و زردشتی، یادمان هایی کنار مزارشان بنا کرده است.

خامه یار با اشاره به جایگاه والای مسیحیان لبنان، از تلاش فرهیختگان و شخصیت های مسیحی این کشور مانند سلیمان کتانی، جبران خلیل جبران، جرج جرداق، ویکتور الکِک، بولس سلامه و دیگران بخاطر ارائه خدمات فرهنگی و علمی، قدردانی کرد.

۷۰  درصد جمعیت لبنان را مسلمانان (سُنی ها، شیعه های ۱۲ امامی، دروزی ها، اسماعیلی ها و علوی ها) و ۳۰ درصد را مسیحیان (کاتولیک ها، ارتدوکس ها و پروتستان ها) تشکیل داده اند.

 

منبع: ایرنا