۱۳۹۷/۰۶/۰۳
۱۱:۳۶ ق٫ظ

مدیرکل بازاریابی و و تبلیغات گردشگری از تشکیل کمیته‌های فنی با عراق و افغانستان، به عنوان دو کشوری که رکورد سفر به ایران را از ابتدای سال تا کنون شکسته‌اند، خبر داد.

ایران روی گردشگران عراق و افغانستان زوم می‌کند

به گزارش الأمه:

بنا به آمار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در سه ماه بهار امسال یک میلیون و ۴۴۰ هزار نفر به ایران سفر کردند که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد، تجربه شده است. در این میان عراقی‌ها ۷۵ درصد و اتباع جمهوری آذربایجان و افغانستان نیز به ترتیب ۳۰ و ۲۸ درصد و ترک‌ها هم۲۴  درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر به ایران سفر کردند.

این سازمان به استناد همین آمارها و در شرایطی که حجم سفر اروپایی‌ها به ایران در این مدت ۲۴ درصد کمتر شده، بیشترین تمرکز را روی جذب گردشگر از کشورهای همسایه در کنار چین، عمان، عراق، آلمان، روسیه و آذربایجان گذاشته است.

عراق و افغانستان از جمله کشورهایی هستند که به زعم تورگردانان، نظام تبادل گردشگر با آن‌ها به اصلاح و سامان‌دهی نیاز دارد، چرا که درحال حاضر بیشترین ورودی از این کشورها نیروهای کار و یا مهاجران گذری هستند و یا به انگیزه خرید تحت تاثیر نوسانات ارز، به ایران آمد و شد دارند که اقامتشان نیز کمتر از یک روز است. با این حال معاون گردشگری به ایسنا گفته که تردد اتباع افغانستان و عراق بیشتر به انگیزه تجارت، درمان و زیارت بوده است.

محمدابراهیم لاریجانی - مدیرکل بازاریابی و و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - درباره روند تشکیل کمیته‌های فنی با عراق و افغانستان  توضیح داد: بر اساس پروتکل همکاری‌های گردشگری بین دو کشور، نخست عراق و افغانستان به مبادله سند همکاری دراز مدت اقدام می‌کنند و پس از آن برنامه اجرایی معمولا سه یا ۵ ساله‌ای را مبادله خواهند کرد که برای اجرای این برنامه‌ی عملیاتی معمولا کمیته فنی هر شش ماه یک‌بار به میزبانی یکی از طرفین برای بررسی روند اجرای برنامه‌ها تشکیل می‌شود.

وی اضافه کرد: در همین راستا و در حاشیه رویداد همدان ۲۰۱۸ که پنجم تا هفتم شهریور برگزار می‌شود، کمیته فنی ایران ـ عراق برای بررسی روند اجرای سند برنامه اجرایی مبادله شده قبلی، تشکیل خواهد شد. درباره کشور افغانستان با توجه به وجود سند همکاری،  در نشست همدان دوطرف برنامه اجرایی را بررسی و امضاء خواهند کرد.

لاریجانی گفت: محورهای مورد علاقه ایران در نشست کمیته فنی عراق تمرکز بر توسعه دو محصول سلامت و طبیعت (توریستی ـ تفریحی) و ساماندهی محصول زیارت است که بر اساس هماهنگی به عمل آمده با طرف عراقی، این موصوعات در محور مذاکرات نیز گنجانده شده است.

به گفته او، در برنامه اجرایی پیشنهادی ایران ـ افغانستان نیز که در دست بررسی دوطرف است، محصول سلامت و طبیعت (توریستی ـ تفریحی)  و همچنین توسعه گردشگری زیارت در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل بازاریابی و و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادآور شد: به جز این موضوعات،  اقدامات فرهنگی ـ تبلیغی، حضورمتقابل در نمایشگاه‌های یکدیگر، همکاری در تربیت و تامین نیروی انسانی، همکاری‌های سرمایه‌گزاری در حوزه گردشگری و موارد دیگری نیز در دستور کار طرفین قرار دارد.

نشست کمیته فنی مشرک ایران ـ عراق صبح سه شنبه ششم شهریور و نشست تبادل برنامه اجرایی  ایران ـ افغانستان عصر همان روز در هتل باباطاهر همدان برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا