۱۳۹۷/۱۰/۰۴
۱۲:۱۹ ب٫ظ

کارگردان سریال تلویزیونی 'نامه آخر' معتقد است، ایران و الجزایر به خاطر برخورداری از مشترکات فرهنگی، فرصت ها و زمینه های فراوانی برای همکاری فرهنگی و هنری دارند.

ایران و الجزایر فرصت های فراوانی برای همکاری فرهنگی دارند

به گزارش الأمه:

'دانش اقباشاوی' که برای ساخت صحنه های جنگی پروژه سینمایی 'احمد بای' به کارگردانی 'جمال شورجه' به الجزایر آمده، روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: الجزایر کشوری انقلابی، امن و مستقل در تصمیم گیری است و پیوسته نگاهی صلح جویانه دارد و در چندین پرونده نقش میانجی ایفا کرده و از سوی دیگر مشترکات فرهنگی فراوانی با ایران دارد و به همین خاطر هنرمندان دو کشور می توانند همکاری بیشتری در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری با یکدیگر داشته باشند.
وی ادامه داد: الجزایر زیرساخت های خوبی در صنعت سینما دارد اما حوادث تروریستی دهه 90 تاثیر منفی بر سینمای این کشور گذاشت، صنعت سینمای الجزایر با توجه به امکانات موجود این کشور، با همکاری کشورهایی مانند ایران می تواند بسیار زود رشد کند.
کارگردان یکی از اپیزودهای فیلم سینمایی 'هیهات' افزود: الجزایری ها هنر و سینمای ایران را می شناسند و شور و انگیزه زیادی برای تولید آثار فاخر و همکاری با هنرمندان ایرانی دارند.
اقباشاوی درمورد دیدگاه هنرمندان الجزایری به ایران و هنرمندان ایرانی نیز گفت: آنها علاقه بسیاری به حفظ این ارتباطات و تداوم همکاری های مشترک هستند.
کارگردان فیلم 'تاج محل' در مورد دیگر زمینه های مشترک همکاری میان ایران و الجزایر افزود: ایران و الجزایر علاوه بر تولید فیلم می توانند در زمینه موسیقی، تئاتر و ادبیات داستانی با یکدیگر همکاری کنند. می توان آثار فاخر ادبیات داستانی ایران را به عربی و فرانسوی ترجمه کرد و در اختیار الجزایری ها قرار داد و از سوی دیگر می توان آثار برخی نویسندگان الجزایری را نیز به زبان فارسی ترجمه کرد.
اقباشاوی گفت: ایران و الجزایر در ادبیات عرفانی نیز غنی هستند و ادیبان دو کشور در این زمینه نیز می توانند هم اندیشی داشته باشند و همچنین هنرمندان دو کشور در بخش صنایع دستی و هنرهای تجسمی نیز می توانند نمایشگاه های مشترکی برگزار کنند و به تبادل تجربه با هم بپردازند.
فیلمبرداری پروژه سینمایی تاریخی 'احمد بای' به کارگردانی جمال شورجه 14 مرداد سال گذشته با حضور وزیر فرهنگ الجزایر در شهرک سینمایی 'سی. ای.دی.سی' - CADC - الجزیره پایتخت الجزایر آغاز شد.
این فیلم، بخش هایی از زندگی مبارز الجزایری به نام 'احمد بای' را به تصور می کشد که در دوران حکومت عثمانی، حاکم منطقه قسطنطنیه واقع در شمال شرق الجزایر بود و سال ها به مبارزه با استعمارگران فرانسوی پرداخت.
پروژه سینمایی 'احمد بای' که با همکاری هنرمندان ایرانی و با سرمایه گذاری وزارت فرهنگ الجزایر در حال تولید است، نخستین تجربه مشترک سینمایی ایران و الجزایر محسوب می شود و هنرمندان ایرانی علاوه بر کمک به الجزایری ها برای ساخت این پروژه، شماری از هنرمندان الجزایری ها را در رشته های مختلف سینما به صورت عملی آموزش می دهند.
'سمیره حاج جیلانی' تهیه کننده پروژه سینمایی 'احمد بای' نیز در گفت وگو با ایرنا از همکاری تیم ایرانی برای ساخت این پروژه ابراز رضایت کرد و افزود: دکورها، کارگاه های ساخت وسایل مورد نیاز برای این فیلم مانند کارگاه شمشیر سازی با کمک هنرمندان ایرانی ها با کمترین هزینه ممکن آماده شد و این می تواند سرمایه بسیار خوبی برای ساخت فیلم های تاریخی دیگر در الجزایر باشد.
وی در مورد همکاری تیم الجزایری با تیم ایرانی برای ساخت پروژه سینمایی 'احمد بای' گفت: در این مورد همانند یک روح در دو بدن هستیم. کارگردان فیلم شخصیت شناخته شده و قابل احترامی است و با دوراندیشی و مهارت خود توانسته تیم الجزایری را با تیم ایرانی بطور کامل هماهنگ کند.
«رابح ظریف» نویسنده سناریو این فیلم نیز در گفت وگو با ایرنا تصریح کرد: سینمای ایران بسیار قوی و پیشرفته است و باید پل هایی برای ارتباط در زمینه سینما میان ایران و الجزایر ایجاد شود تا بیشتر بتوانیم از استادان و هنرمندان ایرانی استفاده کنیم.
سیدرضا صالحی امیری وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران فروردین سال 1396 در دیدار با مسوولان الجزایری درمورد تقویت همکاری های فرهنگی بویژه در حوزه سینما گفت و گو و توافق کرده بود.

 

منبع: ایرنا