۱۳۹۷/۱۰/۱۲
۲:۲۳ ب٫ظ

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و سفیر جمهوری اسلامی پاکستان در ایران در دیدار با یکدیگر، بر گسترش همکاری ها و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و سینمایی تاکید کردند.

ایران و پاکستان برای تولید فیلم مشترک تفاهم کردند

به گزارش الأمه:

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و رفعت مسعود سفیر پاکستان دیدار و گفتگو کردند.

تابش در ابتدای این جلسه تاریخچه‌ای از مهم‌ترین فعالیت‌های بنیاد سینمایی فارابی را در طول سی و پنج سال گذشته تشریح کرد و افزود: ریشه‌های تاریخی، فرهنگی و دینی مشترک بین ۲ کشور ایران و پاکستان، ظرفیت‌های مناسبی را برای پیوندهای فرهنگی و سینمایی فراهم کرده است.

وی یادآور شد: توسعه همکاری سینمایی با «کشورهای منطقه» به خصوص «کشورهای عضو اکو» در دستور کار بنیاد سینمایی فارابی و شورای عالی بین‌الملل سینمای ایران است که به همین منظور مذاکرات و فعالیت‌هایی نیز انجام گرفته است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی افزود: با توجه به بازار اردوزبانان منطقه، پاکستان یکی از کشورهای هدف اصلی صنعت تصویر ایران است و هنرمندان ایران و پاکستان باید از تولیدات سینمایی معاصر و تحولات فرهنگی و هنری ۲ کشور مطلع باشند.

در ادامه رفعت مسعود با ابراز خرسندی از فرصت به دست آمده برای آشنایی هرچه بیشتر با سینمای ایران عنوان کرد: فیلم و سریال بهترین بستر برای مطرح کردن واقعیت‌های اجتماعی است و پاکستان معاصر از دل هنر و فرهنگش به ویژه فیلم به خوبی قابل تحلیل و شناختن است.

وی با اشاره به اهمیت معرفی آثار سینمایی دو کشور، ادامه داد: باید امکان معرفی و اکران فیلم‌های ایرانی در پاکستان و فیلم‌های پاکستانی در ایران به وجود بیاید و رسانه‌های عمومی به ویژه تلویزیون و شبکه‌های اینترنتی با پخش فیلم و سریال به معرفی فرهنگ دو کشور بپردازند.

سفیر پاکستان در تهران تاکید کرد: در کنار فیلم‌های تاریخی و معناگرا، می‌توانیم به ژانرهای دیگر نیز بپردازیم تا دامنه شناخت سینمای دو کشور گسترده‌تر شود.

در ادامه این جلسه گزارش فعالیت‌ها و همکاری‌های سینمایی دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مهمترین آن مذاکرات بنیاد فارابی با مدیرکل شورای ملی هنرهای پاکستان برای عقد تفاهمنامه فرهنگی است.

در این جلسه توافق شد برای به سرانجام رسیدن چند پروژه ویژه، پیگیری و تمرکز شود که از آن جمله می‌توان به برگزاری هفته فیلم پاکستان در ایران با همکاری بنیاد سینمایی فارابی، معرفی سینمای ایران در پاکستان با پخش در سینما و تلویزیون با زیرنویس فارسی و راه اندازی پروژه تولید مشترک فیلم سینمایی، اشاره کرد.

رائد فریدزاده معاون امور بین الملل و مصطفی احمدی مسئول بخش تولید مشترک بنیاد سینمایی فارابی نیز در این دیدار حضور داشتند.

 

منبع: خبرگزاری تقریب