۱۳۹۷/۰۲/۰۷
۸:۱۲ ب٫ظ

امجد ناصر: بودن یا نبودن، مسئله این است. این پرسشی است که تکنولوژی روز در این عصر اینترنتی و دیجیتالی پیش‌روی ما قرار می‌دهد.

اینترنت، نقطه عطفی در تاریخ نگارش

نزدیک به پنج هزار سال است که انسان نوشتن را آغاز کرده است و سعی نموده از این طریق خواسته و نیازها و افکارش را مکتوب کند. اختراع نوشتن گام بزرگی در تمدن بشر به شمار می‌رود. نوشتن دو کارکرد اصلی دارد: اول ثبت وقائع و دوم نشر اطلاعات. در واقع اولین دلیلی که انسان را به سمت نوشتن برد، ترس او از فراموشی اطلاعات مهم و ارزشمند زندگی و تاریخ خود بود. چرا که او نیاز داشت دانسته‌های خود را برای زمانی نامحدود حفظ کند.

از طرف دیگر نوشتن عملی است که به کمک آن می‌توان اطلاعات و اندیشه‌ها را تجزیه و تحلیل کرد. نوشتن می‌تواند ابزاری باشد برای استدلال و استناج و ابهام‌زدایی.

اما این اختراع بزرگ بشر در طی سال‌های طولانی تغییر و اصلاح و رشد، شاهد بروز اشکال مختلفی بوده است. در ابتدا انسان غارنشین بر سنگ و چوب و پوست حیوانات نوشته‌های خود را ثبت می‌کرد. تا روزی که کاغذ اختراع شد و رفته رفته شکل نگارش رو به سهولت و آسانی گذاشت. سایت خبری الجزیره نت در مطلبی با عنوان نقطه عطفی در تاریخ نگارش به موضوع افزایش رغبت مطالعه از طریق اینترنت و سایت‌های مختلف اشاره کرده است.

در این مقاله که توسط امجد ناصر به رشته تحریر درآمده است نویسنده با اشاره به سرعت روزافزون تکنولوژی و قدرت علم در جهان کنونی می‌نویسد: بودن یا نبودن، مسئله این است. این پرسشی است که تکنولوژی روز در این عصر اینترنتی و دیجیتالی پیش‌روی ما قرار می‌دهد.

نویسنده در ادامه مقاله خود سعی دارد که موضوع کم شدن مطالعه کتاب و روزنامه و مجلات را در مقابل مطالعات اینترنتی روزافزون مورد بررسی قرار دهد و این گونه استدلال می‌کند که در آغاز ، آمدن سینما تهدیدی برای تلویزیون به شمار می‌رفت. اما گذر زمان نشان داد که هر یک از این جایگاه خود را پیدا کرده و به مسیرش تا به امروز ادامه داده است.

امجد ناصر در پایان مقاله‌اش به رشد روزافزون مطالعات اینترنتی در کشورهای عربی اشاره می‌کند و می‌گوید اگرچه روزنامه و مجلات اینترنتی در جهان عرب و در عرصه سیاست به مسائل و موضوعات مهمی پرداخته است و توانسته با شجاعت در برابر ممنوعیت‌های دیرپای این جوامع قد علم کند اما این نوشته‌ها از سطح بالایی در نوع نگارش خود برخوردار نیست و به دلیل نبود ضابطه‌های لازم در کشورهای عربی درمورد این سایت‌ها حقوق شخصی افراد بعضا زیر پا گذاشته می‌شود و این مسئله باعث ایجاد نوعی آشفتگی شده است.

 

زمان انتشار : 1391-02-13