۱۳۹۷/۰۲/۰۸
۵:۳۷ ق٫ظ

سرنگونی نظام حسنی مبارک فرصتی را فراهم کرد که در پی آن نویسندگان این کشور بار دیگر به تاریخ باز گردند و حوادث تاریخ را با دقت و حوصله‌ بیشتری مورد بررسی قرار دهند. عناوینی چون «سقوط نظام»، «فساد کابینه دولت»، «دزدان مصر» و «شکنجه در زندان» از مهم‌ترین عناوین چند وقت اخیر در این

بازار کتاب انقلاب مصر در فضای آزادی

با سرنگون شدن دولت فاسد و مستبد حسنی مبارک در مصر، مردم این کشور در فضایی از آزادی بیان توانسته‌اند حرف‌ها و خواسته‌های خود را بیان کنند و امیدوار باشند که می‌توان آینده‌ای را ساخت که پایه‌های آن عدالت و آزادی بیان باشد.

در این فضای پرجوش و خروش آزادی نویسندگان و اهل قلم این کشور کتاب‌ها، مقاله‌ها و مطالب بسیاری را به افشای فساد و بی‌عدالتی رژیم سرنگون شده حسنی مبارک اختصاص داده‌اند. روزنامه الشرق الاوسط با درج مطلبی با عنوان بازار گرم کتاب انقلاب از عناوین مهم و کتاب‌های پرفروش چند وقت اخیر مصر نوشته است.

در این مطلب آمده است که با سقوط نظام سابق مصر، انبوهی از مطالب در مورد این انقلاب بزرگ و حوادث پس از آن نوشته شده است.

عناوینی چون «سقوط نظام»، «فساد کابینه دولت»، «دزدان مصر» و «شکنجه در زندان» از مهم‌ترین عناوین چند وقت اخیر در این کشور بوده است. در کنار این عناوین نوشتن مطالب و مقاله‌هایی درمورد مسائل مهم و ممنوع در زمان حسنی مبارک نیز از رواج چشمگیری برخوردار بوده است و روزنامه‌، مجلات و رسانه‌های مصری بسیار به آن پرداخته‌اند و هر کدام سعی کرده است از دید خود مسئله را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

روزنامه الشرق الاوسط در ادامه به فعالیت اهل قلم و نویسندگان مصری اشاره می‌کند و می‌گوید سرنگونی نظام حسنی مبارک فرصتی را فراهم کرد که در پی آن نویسندگان این کشور بار دیگر به تاریخ باز گردند و حوادث تاریخ را با دقت و حوصله‌ بیشتری مورد بررسی قرار دهند. ترور رئیس جمهور سابق مصر محمد انور سادات در اکتبر 1981 یکی از این حوادث مهم تاریخی است که ذهن محققان تاریخی را به خود مشغول کرده است و در باب همین مورد کتاب‌ها و مطالب فراوانی نوشته شده است.

این مطلب که به قلم محمود حسن است در ادامه خود توضیح می‌دهد که این عناوین و این اشتغال اندیشه‌ها و ذهن‌ها به مسائل انقلابی و تاریخی در این حد متوقف نشده و حتی در کتاب‌های زندگی‌نامه نیز وارد شده است و نویسندگانی که خاطرات زندگی شخصی خود را در برهه‌ای از تاریخ می‌نویسند بعد انقلابی و تاثیر آن را در زندگی خود از نظر دور نمی‌کنند. خاطرات منتشر شده از گروه سعد الدین الشاذلی یکی از بارزترین این کاربرد است.

 

زمان انتشار : 1391-02-17