۱۳۹۷/۰۲/۰۳
۴:۲۷ ب٫ظ

یک شهروند آلمانی درمورد این اثر هنری گفت: پیش از دیدن این کلید تنها اطلاعی که من درمورد فلسطین داشتم محدود می‌شد به این که فلسطین سرزمینی است که دو گروه مختلف برای زندگی در آن بایکدیگر درگیر شده‌اند و برای حل این مشکل، باید جامعه بین‌المللی وارد عمل بشود.

بازتاب حضور کلید بازگشت در نمایشگاه بینالی آلمان

کلید بازگشت کار نمادینی که توسط تعدادی از پناهندگان فلسطینی ساخته شده و نماد آرزو و امید این مردم برای بازگشت به سرزمین‌شان می‌باشد، این روزها در نمایشگاه بینالی آلمان، پیام فلسطینیان پناهنده را برای غربیان روایت می‌کند.

به نقل از سایت خبری جزیره نت، این کلید موفق شده است، توجه بسیاری از دیدارکنندگان نمایشگاه بینالی را به خود جلب کند. بازدیدکنندگان از این نمایشگاه که بیشتر از کشور آلمان می‌باشند، با دیدن کلید بزرگی که نه متر بلندی دارد، کنجکاو می‌شوند و درمورد سازندگان و هدف از ساخت آن سئوال می‌کنند. بیشتر بازدیدکنندگان از این نمایشگاه پس از باخبر شدن از دلیل ساخت این کلید، اعتراف کرده‌اند که پیش از آن به هیچ وجه اطلاعی در این زمینه نداشته‌اند.

به عنوان مثال دانییلا دانشجوی دانشگاه برلین در گفتگو با جزیره نت گفت: پیش از دیدن این کلید تنها اطلاعی که من درمورد فلسطین داشتم محدود می‌شد به این که فلسطین سرزمینی است که دو گروه مختلف برای زندگی در آن بایکدیگر درگیر شده‌اند و برای حل این مشکل، باید جامعه بین‌المللی وارد عمل بشود.

منذر ابوعمیر هماهنگ کننده برنامه ساخت این کلید، با اشاره به حضور این اثر در نمایشگاه‌های دیگر، گفت: این کلید قرار است در نمایشگاه‌های هنری دیگری مانند نمایشگاه‌ بلژیک و ترکیه نیز شرکت داشته باشد. وی در ادامه افزود: این کلید چهار سال پیش، به مناسبت شصتمین سال شکست عرب‌ها از رژیم صهیونیستی ساخته شد و بر در اردوگاه پناهگاه فلسطینیان قرار گرفت تا نشان دهنده امید و آرزوی این مردم برای بازگشت به سرزمینشان باشد. این کار هنری اینک در بینالی مانند نامه‌ای سیاسی است که با دیدارکنندگان از نمایشگاه داستان روستاهایی را بازگو می‌کند که در سال 1949 و پس از شکست عرب‌ها توسط اسرائیل ویران شده است.

وی همچنین درمورد کلید توضیحاتی داد و در این خصوص گفت: سازندگان این کلید، نام شهدا و اسیران خود را بر روی این کلید نوشته‌اند. نام روستاهای این پناهندگان فلسطینی که پس از شکست مجبور به رها کردن آن شدند نیز روی این کلید موجود است. ابوعمیره افزود: این نوشته‌های روی کلید، قسمتی از مبارزه مردم فلسطین بشمار می‌رود و همین نوشته‌ها به «کلید بازگشت»، روحی بخشیده که از آرزوهای این مردم سخن می‌گوید. 

 

زمان انتشار : 1391-03-09