۱۳۹۷/۰۲/۳۱
۲:۴۳ ب٫ظ

هم‌اكنون كه نسخه سوم از سري بازي‌هاي استراتژيك قريش با تيراژ بالاي 500 هزار نسخه وارد بازار مي‌شود ديگر توليدكنندگان اين بازي جرأت پیدا کردند که با شركت‌هاي معتبر توليد بازي رايانه‌اي در جهان مقايسه ‌كنند

بازی قریش در رقابت با بازی‌های الکترونیکی جهان

آن هنگام كه در سال 2005 اولين نسخه بازي رايانه‌اي «قريش» به بازار آمد، بسياري اين بازي را همچون ديگر بازي‌هاي توليدي كشورهاي اسلامي ضعيف و بي كيفيت ارزيابي مي‌كردند و پيش‌بيني آنان عدم استقبال جوانان مسلمان از اين بازي در مقابل بازي‌هاي جذاب آمريكاي و ژاپني بود. اما هم‌اكنون كه نسخه سوم از سري بازي‌هاي استراتژيك قريش با تيراژ بالاي 500 هزار نسخه وارد بازار مي‌شود ديگر توليدكنندگان اين بازي جرأت پیدا کردند که خود را با شركت‌هاي معتبر توليد بازي رايانه‌اي در جهان مقايسه ‌كنند. قريش اولين بازي استراتژيك عربي در مورد 100 سال اول تاريخ اسلام از ديد 4 مليت مختلف: باديه نشين‌ها، اعراب، ايرانيان، و رومي‌ها است كه تمام مشخصه‌هاي اين مليتها از لباس و ابزارهاي رزمي و بناهاي آنها را به تصوير مي‌كشاند. بازيكن مي‌تواند در نقش هر يك از اين 4 مليت قرار بگيرد يا نقش اصلي را به عنوان خالد بن وليد فرمانده سپاه اسلام در جنگ قادسيه بازي كند كه امپراتوري‌ روم را شكست داد و در هيچ نبردي مغلوب نشد. وظيفه بازيكن ساخت و حفاظت از مسيرهاي تجاري، منابع آب، تربيت نيروهاي مسلح، هدايت نبردها و آزاد كردن برده‌ها است. در اين بازي چهار جنگ مطرح صدر اسلام به نمايش گذاشته شده است. جنگ بين قبايل عرب بدوي در عصر جاهليت، جنگ ذي قار، جنگ مسلمانان با ايرانيان ساساني و جنگ مسلمانان با روميان بيزانس.

اين بازي، يكي از بازي‌هاي جديدي است كه توسط شركت دارالفكر دمشق توليد شده تا نقش مؤثري در شكل‌دهي ذهن نوجوانان داشته باشد. نسخه اول بازي قريش در سال 2005 حدود 100 هزار دلار هزينة توليد داشته و توسط دارالفكر، ناشري كه از محصولات اسلامي حمايت مي‌كند، تأمين مالي شده‌است. «حسن سالم» مدير بنياد دارالفكر در اظهارنظر خود در پايگاه الكترونيكي ويژه اين بازي با اظهار اميدواري از استقبال گسترده از اين بازي مي‌گويد: « ما معتقديم كه بازخواني تاريخ است كه به داد ملت مسلمان مي‌رسد و آنان را بيدار مي‌كند، تاريخ درخشان و پراقتدار مسلمانان مي‌تواند جرقه اميد را در دل‌هاي خاموش و غرب‌زده مسلمانان روشن كند». گفته شده است كه در نسخه سوم مشكلات پيشين از جمله سادگي تكنيك‌هاي بازي و توجه بيش از اندازه به گزاره‌هاي سياسي و مذهبي و ناديده گرفتن گزاره‌هاي فني ديده نمي‌شود. جهت مشاهده دموهاي بازي و دريافت نسخه جديد بازي مي‌توان به آدرس الكترونيكيwww.afkarmedia.com مراجعه كرد.

 

زمان انتشار : 1390-01-01