۱۳۹۷/۰۲/۱۰
۸:۵۵ ق٫ظ

«حاثه جمل» فیلمی است سیاسی که به واقعه‌ یورش نظامیان دولت حسنی مبارک به گردهمایی صلح‌آمیز و غیرشورشی مردم مصر اشاره دارد. این فیلم موفق شده است در جشنواره کن حضور پیدا کند و در کنار بیست و دو فیلم دیگر راه یافته به این جشنواره به رقابت با رقبای خود بپردازد.

بحث‌های بر سر پذیرفته شدن یک فیلم عربی در جشنواره کن فرانسویی

روزنامه اینترنتی السفیر اخیرا در سایت مخصوص به خود مطلبی را درمورد یسری نصرالله کارگردان مصری درج کرده است و به فیلم «حادثه جمل» این کارگردان پرداخته است.

«حاثه جمل» فیلمی است سیاسی که به واقعه‌ یورش نظامیان دولت حسنی مبارک به اجتماع صلح‌آمیز و غیرشورشی مردم مصر اشاره دارد. این فیلم موفق شده است در جشنواره کن حضور پیدا کند و در کنار بیست و دو فیلم را یافته به این جشنواره به رقابت با رقبای خود بپردازد. جشنواره بین‌المللی فیلم کن بزرگترین و برترین جشنواره سینمایی جهان بشمار می‌رود.

روزنامه اینترنتی السفیر در این زمینه نوشته است که سیاسی بودن فیلم بی‌شک یکی از دلایل راه‌یافتن به بخش مسابقه بوده است. البته سیاسی بودن آن از ارزش‌های دراماتیک و انسانی آن نمی‌کاهد. همچنین السفیر معتقد است این فیلم مانند دیگر فیلم‌های این کارگردان از فناوری‌های پیشرفته سینمایی بهره‌مند است که این نیز به نوبه خود دلیل دیگری برای موفقیت فیلم مذکور بشمار می‌رود.

پیش از این فیلمسازان عرب دیگری نیز به جشنواره کن راه پیدا کرده بودند. ایلیا سلیمان یک بار با فیلم داستانی «دست خدا» توانست جایزه ویژه داوران را از آن خود کند و یک بار دیگر نیز در سال 2009 با فیلم «زمان باقی‌مانده» توانست به این جشنواره راه پیدا کند. . در سال 2006 نیز تعدادی از بازیگران عرب‌زبان به نام‌های سامی بوعجیله، جمال دوبوز، سامی ناسیری و رشید زیم موفق به دریافت جایزه از این جشنواره معتبر بین‌المللی شدند. بازیگران مذکور در فیلمی از رشید بوشارب به نقش‌آفرینی پرداخته بودند.  

شایان ذکر است که یسری نصرالله کارگردان مصری در سال 1952 در قاهره دیده به جهان گشود. او پس از آن که در دانشگاه قاهره اقتصاد خواند، در سال 1973 به موسسه عالی سینمایی قاهره رفت و در آن جا به تحصیل پرداخت.: «شهرزاد سخن بگو»، «مرسدس» و «در خورشید» از جمله فیلم‌های هستند که توسط نصرالله ساخته شده‌اند.

 

زمان انتشار : 1391-02-30