۱۳۹۷/۰۲/۰۵
۸:۴۶ ق٫ظ

آیا در این دنیای مدرن دیگر جایی برای ادبیات و فرهنگ و هنر وجود ندارد؟ مشکل در چیست؟ آیا این ادیب و روشنفکر عرب است که کتابی درخور توجه تولید نمی‌کند و یا روح این عصر با شعر و داستان و ادبیات هم‌خوانی ندارد؟

بحران کتاب‌های ادبی در کشورهای عربی

از دیرباز مردم جهان برای ارتباط با روح و احساسشان به سمت ادبیات و هنر روی می‌آورند و با مطالعه شعر و داستان، نگاه کردن به یک تصویر هنری و یا گوش دادن به آهنگی دلنواز خود را از هیاهوی زندگی به کناری می‌کشیدند و به دور از دغدغه‌های روزگار لحظاتی را با آرامش سپری می‌کردند. اما آیا امروزه نیز مردم به ادبیات و هنر توجه داردند؟ و آیا اساسا ادیبان و هنرمندان آثاری درخور توجه مخاطبان خود تولید می‌کنند؟

سایت میدل ایست آن لاین چندی پیش مطلبی را با عنوان «ای عالم... کتاب فرهنگی در خطر است!» درج کرده بود و در آن به بی‌تفاوتی مردم نسبت به آثار ادبی و فرهنگی ارائه شده در نمایشگاه بین‌المللی کتاب دمشق اشاره کرد.

در این مطلب که توسط زید الحلی نوشته شده بود، آمده است که نمایشگاه بین‌المللی کتاب دمشق از نظر تعداد ناشران و عناوین و همچنین موضوع بسیار پربار بوده است. اما با تمام این احوال بازدیدکنندگان از آن توجه قابل ملاحظه‌ای نسبت به کتاب‌ها و عناوین از خود نشان نداده‌اند. این موضوع در رابطه با آثار ادبی به دفعات چشمگیرتر بوده است.

این نویسنده در ادامه مطلب خود می‌نویسد بازدیدکنندگان در رده‌های سنی مختلف به سرعت و بی‌هیچ توجهی از کنار کتاب‌های ادبی عبور می‌کردند. اما جذب کتاب‌هایی می‌شدند که درمورد کامپیوتر و یا علوم مدرن نوشته شده بود.

آیا در این دنیای مدرن دیگر جایی برای ادبیات و فرهنگ و هنر وجود ندارد؟ مشکل در چیست؟ آیا این ادیب و روشنفکر عرب است که کتابی درخور توجه تولید نمی‌کند و یا روح این عصر با شعر و داستان و ادبیات هم‌خوانی ندارد؟ بی‌شک ادبیات نیاز روح انسان‌ها ‌در هر دوره و زمانه‌ای است و نیاز این روح و احساس بشری نه تنها امروز کمتر نشده است که نسبت به تمام دورهای پیش، عطش بیشتری دارد.

 زید الحلی دلیل این بحران را در اموری چند می‌داند. یکی از این مسائل از دید او آسانی چاپ و نشر برای کتاب‌های متوسط و یا حتی سطح پایین است. او معتقد است اگر مولفان کتاب‌های این چنینی از فیلترهای دقیقی عبور داده شوند این مشکل کمتر خواهد شد و کتاب‌های وارد بازار می‌شوند که از کیفیت خوبی برخوردار باشند. 

 

زمان انتشار : 1391-02-05