۱۳۹۷/۰۸/۰۹
۱:۱۶ ب٫ظ

در حالی که «شارجه» از سوی یونسکو به عنوان پایتخت جهانی کتاب ۲۰۱۹ انتخاب شده است، این شیخ‌نشین با استفاده از این موقعیت خود را آماده می‌کند تا به عنوان یک منطقه توریست‌پذیر مطرح شود.

«بخوان، در شارجه هستی!»

به گزارش الأمه:

 یونسکو تا ۱۵ مارس ۲۰۱۸ آمادگی پذیرش درخواست از سوی شهرها و کشورهای مختلف را برای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۱۹ تعیین کرده بود و در نهایت شارجه یکی از ۷ امارت امارات متحده عربی را به عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال ۲۰۱۹ انتخاب و معرفی کرد.

یونسکو اعلام کرد این شهر را برای نوآوری‌ و نیز طبیعت جامع و فراگیر برنامه‌ای که حاوی پیشنهادهای خلاقانه برای مشارکت جمعیت بزرگ مهاجران این شهر است، انتخاب کرده است.

ایرینا بوکووا مدیر اجرایی یونسکو گفت: این شهر را برای تلاش‌هایش برای فراهم آوردن امکانات کتابخوانی برای تعداد هر چه بیشتر مردم و نیز مشارکت دادن جمعیت‌های حاشیه‌ای و محروم به عنوان یک موتور برای کشف‌های اجتماعی، خلاقیت و گفتگو در این امر، به این عنوان انتخاب کرده است.

برنامه پیشنهادی شارجه با شعار «بخوان- در شارجه هستی» و حول  ۶ محور اصلی شامل مشارکت، خواندن، میراث، فراغت، نشر و کودکان شکل گرفته بود. برپایی همایشی درباره آزادی بیان، مسابقه برای شاعران جوان، کارگاه‌های آموزشی برای تولید کتاب بریل و کتاب‌های لمسی از دیگر برنامه‌هایی بود که برای جمعیت چندنژادی شارجه مطرح شده بود.

در عین حال یونسکو اعلام کرد با توجه به اینکه این شهر هدف خود را تقویت فرهنگ کتابخوانی و تولد طرح‌های جدید برای برآورده ساختن چالش خلق ادبی در منطقه و دیگر مناطق جهان عرب قرار داده، این انتخاب را صورت داده است.

به موازات این برنامه‌ها، شارجه همچنین «شهر نشر» را راه‌اندازی می‌کند که فضایی است که به تمامی به نشر و چاپ اختصاص دارد. این شهر اولین نوع خود در منطقه است که می‌تواند پاسخگوی نیازهای کمپانی‌ها و موسساتی باشد که در زمینه نشر فعالیت می‌کنند. هدف از ایجاد این فضا، تقویت صنعت نشر و تشویق تولید گسترده کتاب در جهان عرب است.

شارجه و هدف جذب توریست منطقه

در عین حال شارجه سومین شهر بزرگ امارات متحده عربی، قصد دارد با چشم‌انداز صحراها و کوه‌هایش و سواحل شنی، خود را به عنوان منبعی غنی از اکوتوریسم معرفی کند و امکانات بهره گیری از تجربیات ماجراجویانه و ورزشی را برای گردشگران مهیا سازد.

این شهر اعلام کرده تا سال ۲۰۲۱ قصد دارد از ۱۰ میلیون توریست میزبانی کند. به این منظور سه هتل جدید لوکس در مناطق اکوتوریستی و سایت‌های میراث فرهنگی شارجه تا پایان امسال افتتاح می‌شود . این پروژه‌ها با همکاری آفریقای جنوبی ساخته شده است.

هتل میراث لوکس البیت با ۵۳ اتاق در خانه‌های تاریخی ۹۰ ساله قرار است از ژانویه ۲۰۱۹ در قلب منطقه تاریخی شارجه شروع به کار کند. نووتل شارجه اکسپو نیز هتل تجاری جدیدی است که در مرکز اکسپو واقع شده و تا آخر امسال آغاز به کار خواهد کرد.

توریسم میراث تاریخی

«قلب شارجه» به‌عنوان بزرگ‌ترین و بلندپروازانه‌ترین پروژه حفظ میراث تاریخی در امارت شناخته می‌شود که با برنامه‌ریزی برای به نتیجه رسیدن در ظرف ۱۵ سال قرار است تا سال ۲۰۲۵ تکمیل شود. این منطقه در سایت میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

مرکز باستان‌شناسی ملیحه نیز که تاریخی پیش از اسلام دارد به عنوان یکی از جاذبه‌های شارجه شناخته شده است. کاوش‌ها در این منطقه که به کشف قبرهای چندطبقه از اسب‌ها و شترها با صاحبانشان منجر شده، از دیگر جاذبه‌های توریستی در این منطقه است.

اکوتوریسم شارجه

در عین حال این مرکز به عنوان منطقه‌ای بیابانی میزبان توریست‌های علاقه‌مند به صحرا خواهد بود و امکاناتی برای دوچرخه سواری، ستاره‌گردی در آسمان شب و پیک‌نیک‌های شبانه و کمپینگ شبانه در دل صحرا را برای علاقه‌مندان فراهم آورده است.

در عین حال شارجه با دارا بودن شماری تالاب‌های طبیعی که خانه پرندگان مهاجر است قصد دارد امکان بررسی زندگی پرندگان، موجودات آبزی و نیز تجربه ورزش‌های آبی را برای گردشگرانش ممکن کند.

دو پروژه اصلی اکوتوریستی شارجه شامل کالبا اکوتوریسم در مرکز زندگی لاک‌پشت‌ها و توان‌بخشی این موجودات و نیز توسعه جزیره «سربو نیر» به عنوان یکی از مهمترین نقاط حفاظت شده دریایی شارجه است.

ارایه هنرهای معاصر و نیز بنیاد هنر شارجه که میزبان دوسالانه شارجه ۲۰۱۹ است از دیگر برنامه‌های این شیخ‌نشین برای سال آتی است.

این در حالی است که اوایل امسال پارک آبی المنتزه با مساحت ۱۲۶ هزار متر مربع درهایش را به روی گردشگران گشود.

شارجه با تمرکز بر عنوان مرکز فرهنگ اسلامی تجربه‌های مختلفی را در کارنامه دارد که پایتخت فرهنگی جهان عرب در سال ۱۹۹۸، پایتخت فرهنگی اسلامی در سال ۲۰۱۴ و پایتخت توریسم عرب یونسکو در سال ۲۰۱۵ از جمله آنهاست. این شهر با کسب عنوان پایتخت کتاب جهان یونسکو در سال ۲۰۱۹ یک گام دیگر به جلو برداشته است.

شارجه که از ۲۳ آوریل در روز جهانی کتاب و کپی‌رایت فعالیت خود را به عنوان پایتخت جهانی کتاب آغاز می‌کند، به عنوان نوزدهمین شهر این وظیفه را برعهده گرفته است.

پایتخت جهانی کتاب از سال ۲۰۰۱ میلادی از سوی یونسکو ایجاد شده تا مشوق برنامه‌های کتابخوانی در شهرهایی باشد که از ظرفیت‌های ویژه‌ای برای این کار برخوردارند. مادرید اسپانیا در سال ۲۰۰۱، اسکندریه مصر در سال ۲۰۰۲، دهلی نو هند در سال ۲۰۰۳، آنتورپ بلژیک در سال ۲۰۰۴، مونترال کانادا در سال ۲۰۰۵، تورین ایتالیا در سال ۲۰۰۶، بوگوتا کلمبیا در سال ۲۰۰۷، آمستردام هلند در سال ۲۰۰۸، بیروت لبنان در سال ۲۰۰۹، لوبلیانا اسلوونی در سال ۲۰۱۰، بوینس‌آیرس آرژانتین در سال ۲۰۱۱ و ایروان ارمنستان در سال ۲۰۱۲ این عنوان را در اختیار داشتند. بانکوک تایلند در سال ۲۰۱۳ ، پورت هارکورت نیجریه در سال ۲۰۱۴، اینچئون کره جنوبی در سال ۲۰۱۵، وروتسواف لهستان در سال ۲۰۱۶، کوناکری گینه در سال ۲۰۱۷ و آتن یونان در سال ۲۰۱۸ نیز این عنوان را کسب کردند.

منبع: مهر