۱۳۹۷/۰۳/۰۶
۰:۱۷ ق٫ظ

سفير ايران در کي يف اعلام كرد كه براي لغو رواديد با اوكراين به عنوان گامي در جهت كمك به صنعت گردشگري دو كشور آمادگي داريم.

برای لغو روادید با اواکراین آمادگی داریم /بانکداری بدون ربا می‌تواند الگوی دیگر کشورها شود

سفير ايران در کي يف اعلام كرد كه براي لغو رواديد با اوكراين به عنوان گامي در جهت كمك به صنعت گردشگري دو كشور آمادگي داريم.

اکبر قاسمي، سفير ايران در کي يف در گفت‌وگو با خبرنگار هفته‌نامه 2000 اوكراين در پاسخ به اين سوال كه آيا ايران علاقمند است تسهيلاتي براي گردشگران اوکرايني در صدور رواديد به عمل آورد، با بيان اين‌كه مراودات توريستي بين دو کشور از حد بسيار نازلي که وجود دارد بايد به سطح مطلوبش ارتقا پيدا کند، گفت: يکي از ابزارها در اين زمينه بحث ويزا است اما تنها عامل ويزا نيست، فقدان شناخت، سياه نمايي هايي در ارتباط با دو کشور صورت گرفته است كه بايد رفع شود. در زمينه آزادسازي دو کشور در پروسه رواديد آمادگي داريم. به طور كلي راهبرد ايران با تمامي کشورهاي CIS آزادسازي روند رواديد است.

وي در پاسخ به اين سوال كه چرا روابط اقتصادي بين اوکراين و ايران و تبادل تجاري در شان ظرفيت‌هاي دو کشور نيست؟ گفت: برگزاري کميسيون اقتصادي دو کشور در موقع خود برگزار نشده و اين نکته‌اي است که مورد خواست رسانه‌ها و افکار عمومي دو کشور است البته از طرف ايران اراده لازم براي برگزاري اين اجلاس فراهم بوده و ما منتظر هستيم تا طرف اوکرايني نقطه نظرات نهايي خود را ارائه کند.

وي در پاسخ به اين‌كه علت اصلي اين روابط اقتصادي بين دو کشور چيست، گفت: فقدان مقررات و تسهيلات لازم براي شرکت‌هاي دولتي و بخش‌هاي خصوصي تجار و صاحبان صنايع از جمله دلايل اين امر است که بسياري از فرصتها از بين مي‌رود.

سفير ايران در كي‌يف خاطرنشان كرد: چنانچه کميسيون مشترک برگزار شود حداقل در سال اول مي‌تواند ظرفيت‌هاي تراز تجاري کشور را به 3 برابر و در سال دوم به 5 برابر ارتقا دهد.

وي در پاسخ به اين سوال كه در زمينه انرژي اتمي آيا طرف ايراني به فناوري انرژي هسته‌يي که اوکراين داراست علاقمند است، گفت: روابط ما با حوزه CIS (كشورهاي مستقل مشترك المنافع)، روسيه و ديگر کشورهاي منطقه در حوزه انرژي اتمي، تقريبا از 15 سال پيش بصورت فعالي شکل گرفته است.

وي گفت: در حال حاضر ايران مرزهاي کاملي را به لحاظ کادرها و متخصصن اين بخش دارد و ما در زمينه طراحي و ساخت به توانايي‌هاي کاملي دست يافته‌ايم و اين فرآيندي است که در داخل ايران بومي شده و گزارشات آژانس بين المللي انرژي اتمي اين را گواهي مي‌دهد و بازرسي‌هاي فراواني که الان به صورت مستقيم زير نظر دوربين‌هاي آژانس بطور مستمر در مراکز صلح آميز اتمي ايران بوشهر، اصفهان، نطنز، اراک و تهران انجام مي‌گيرد، گواه اين مطلب است.

شرکت‌هاي روسي در برنامه‌هاي اجرايي خود در بوشهر يک تعداد تکنيسين‌هاي اوکرايني را به استخدام گرفتند و در چارچوب تعهداتي که طرف روسي دارد از توانايي آنها استفاده مي‌کنند.

قاسمي اظهار كرد: در بخش‌هاي مربوط به ايزوتوپ‌هاي راديويي به پيشرفت‌هاي چشمگيري رسيده‌ايم و اين بخش‌هايي است که طرف ايراني مي‌تواند در اختيار طرف اوکرايني قرار دهد.

وي با اشاره به اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها گفت: اين طرح در شرايطي انجام گرفت که برخي قدرت‌هاي سلطه گر دنبال ايجاد تنگناها و مضايقي براي ايران بودند و در برآورد و ارزيابي هايي که بدست آمد آن قدر اين طرح شجاعانه قلمداد شد که در هر جاي دنيا اگر اين طرح آزادسازي قيمت‌ها انجام مي‌گرفت قطعا با بحران‌هاي حادي مواجه مي‌شود ولي در ايران به علت طراحي خوبي که انجام گرفت خوشبختانه اين مرحله انجام گرفت.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا تجربه بانکداران ايراني مي‌تواند براي بانکهاي اوکرايني مفيد باشد و آيا بانک‌هاي ايراني علاقمند به همکاري در زمينه بانکي و مالي با طرف‌هاي اوکرايني هستند، عنوان كرد: يکي از موفقيت‌هاي ايران عمليات بانکداري بدون ربا است كه مي‌تواند الگويي براي ديگر کشورها باشد.

وي درباره گسترش مراودات با مناطق و استان‌هاي اوکراين گفت: با بعضي از استان‌هاي اوکراين مثل استان خارکف و اصفهان قرار داد خواهر خواندگي داريم. همين طور بسياري از کارخانجات موجود در دنيپروپتروفسک يا زاپاروژيه يا در سومي، دونتسک، لووف و اودسا با طرف‌هاي ايراني از دوره اتحاد جماهير شوروي رابطه داشتند و اين در دوره استقلال هم گسترش بيشتري پيدا کرده و الان نيز مراوداتشان وجود دارد.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-01