۱۳۹۷/۰۲/۰۱
۱۲:۳۳ ب٫ظ


موضوع اصلی جشنواره «نگاهی به فلسطین» به طور کل آشنا شدن با فیلم‌های سینمایی فلسطین می‌باشد و در حاشیه این موضوع به برخی از فیلم‌های برتر هنرمندان فلسطینی نیز پرداخته می‌شود. «سنگ مقدس» کاری از لیلی حجازی و موئد علیان یکی از این آثار برتر می‌باشد.

برپایی جشنواره نگاهی به فلسطین در اروپا

به نقل از سایت خبری جزیره نت، پنج شهر مهم بلژیک این روزها شاهد جشنواره «نگاهی به فلسطین» می‌باشند. این جشنواره فرصت بسیار خوبی است تا مردم بلژیک با مشکلات ملتی به نام فلسطین آشنا بشوند. ملتی که بیش از شش دهه زیر یوغ اشغال و ستم رژیم صهیونیستی بسر برده است و مردم بلژیک هرگز فرصتی برای شناختن این مردم از نزدیک نداشته‌اند.

برنامه‌های جشنواره مذکور با برپایی نمایشگاه «عکس‌ها در خانه‌ است» و پخش فیلم‌هایی در دو شهر لوور و میخلین همراه می‌باشد.

طبق گزارش جزیره نت، این جشنواره که از پوشش رسانه‌ای بسیار بالایی برخوردار شده است با سخنرانی دریس فان اخت نخست وزیر پیشین هلند آغاز به کار کرده است. فان اخت در حال حاضر رئیس هیئتی موسوم به دفاع حقوق در خاورمیانه می‌باشد و پیش از این کتابی به عنوان «فریادی برای عدالت.. تراژدی ملت فلسطین» از وی به چاپ رسیده است. فان اخت در این کتاب به چگونگی شکل‌گیری درگیری میان فلسطین و اسرائیل و نقش بارز غرب در حمایت از اسرائیل می‌پردازد.

ایلا شوحات نویسنده اسرائیلی نیز شخصیتی بود که در ضمن برنامه‌های این جشنواره معرفی شد. شوحات اصالتی عربی _ یهودی دارد و در کتاب معروف خود «سینمای اسرائیل» به انتقاد از رفتارهای تبعیض‌نژادانه این رژیم غاصب پرداخته بود. کتاب مذکور برای اولین بار در دهه هشتاد میلادی به چاپ رسید. مولف در این کتاب می‌نویسد که رژیم اسرائیل افزون بر رفتارهای غیرانسانی و تبعیضی که نسبت به فلسطینیان دارد، حتی در برخورد با شهروندان یهودی خود نیز از رفتارهای تبعیض نژادی دست نمی‌کشد. در واقع شهروندان اسرائیلی نسبت به نژادی که دارند از امکانات مختلفی برخوردار می‌شوند. این کتاب در زمان چاپ نخست خود با موجی از انتقاد از جانب صاحب‌نظران اسرائیلی مواجهه شده بود.

موضوع اصلی جشنواره «نگاهی به فلسطین» آشنا شدن با فیلم‌های سینمایی فلسطین می‌باشد و در حاشیه این موضوع به برخی از فیلم‌های برتر هنرمندان فلسطینی نیز پرداخته می‌شود. «سنگ مقدس» کاری از لیلی حجازی و موئد علیان یکی از این آثار برتر بود. فیلم مذکور پیش از حضور در این جشنواره موفق به دریافت جایزه از شبکه مستند الجزیره نیز شده بود.

«سنگ مقدس» درمورد ساختمان‌هایی است که توسط رژیم صهیونیستی در شهرک‌های یهودی‌نشین اسرائیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فیلم همچنین نشان می‌دهد که مردم فلسطین در طی روند شهرک‌سازی‌های اسرائیل با چه دردها و رنج‌هایی دست و پنجه نرم می‌کنند. 

 

 

زمان انتشار : 1391-03-02