۱۳۹۷/۰۲/۳۱
۱۰:۰۵ ب٫ظ

دولت مراكش بدون توجه به خواسته‌هاي جوانان اين كشور جشنواره بين‌المللي موسيقي «موازين» را با خرج ميلياردها دلار آغاز كرده و جوانان مراكشي اعلام كرده‌اند در صورت حضور «شكيرا» خواننده كلمبيايي بر روي سن او را با كفش مورد حمله قرار خواهند داد.

برگزاری جشنواره موسیقی «موازین» در میان مخالفت جوانان مراکشی

پس از اعتراض وسيع جوانان مراكشي به جشنواره بين‌المللي موسيقي «موازين» اين جشنواره جمعه گذشته با حضور خوانندگان جهاني آغاز به كار كرد.

جوانان مراكشي كه معتقدند اين جشنواره تلفيق فساد مالي، سياسي و اخلاقي است همچنان به اعتراضات خود ادامه مي‌دهند به گونه‌اي كه روز‌هاي گذشته خيابان «محمد خامس» شهر رباط شاهد تظاهرات جوانان عليه اين جشنواره عليرغم محدوديت‌هاي پليس مراكش بود.

جوانان مراكشي كه شعار مي‌دادند «پول‌هاي ملت كجا مي‌رود؟ ... به موازين و جشن‌ها مي‌رود»، شامل دانشجويان، دانش‌آموزان، معلمان و اساتيد دانشگاه بودند كه روز جمعه با پليس درگير شدند.

آنان علاوه بر لغو جشنواره خواهان استعفاي «منير الماجيدي» مدير اين جشنواره و از نزديكان پادشاه مراكش هستند.

جشنواره بين‌المللي موسيقي «موازين» كه سالانه با حضور خوانندگان جهان در شهرهاي «رباط»، پايتخت و «سلا» در مراكش برگزار مي‌شود امسال شاهد دهمين دوره خود است كه اين جوانان مراكشي معتقدند اين جشنواره نشانه‌اي بارز از استبداد سياسي و فرهنگي در مراكش و فساد مالي در اين كشور است.

اين جوانان پيش از اين در بيانيه خود تاكيد كرده‌اند: جشنواره بين‌المللي موسيقي «موازين» نمونه‌اي از همراهي فساد سياسي و فساد اخلاقي در مراكش است.

به گزارش پايگاه خبري العربيه، «جنبش 20 فوريه مراكش» و «هماهنگ‌كنندگان مخالفت با جشنواره موازين» اعلام كرده‌اند امروز نيز در برابر محل برگزاري اين جشنواره تظاهرات خواهند كرد.

بنابر اين گزارش از جمله خوانندگاني كه در جشنواره بين‌المللي موسيقي «موازين» حضور دارند، شكيرا، تون‌تجون و وتني‌هوستن هستند كه به ترتيب هركدام براي دو ساعت اجرا در اين جشنواره 82.6 ميليون دلار، 38.1 ميليون دلار و 75.3 ميليون دلار دريافت خواهند كرد و اين در حالي است كه بودجه‌اي بيش از اين به اين جشنواره اختصاص يافته است.

جوانان مراكشي يكي از علل مخالفت خود با اين جشنواره را فقر و بيكاري مردم مراكش و ضرورت استفاده از اموال عمومي در راستاي رشد اقتصادي و افزايش كارآفريني در اين كشور بيان مي‌كنند.

آنان در تظاهرات‌هاي خود از اين خوانندگان عربي، آفريقايي و غربي خواسته‌اند با احترام به ملت مراكش اين جشنواره را ترك كنند و در يك صفحه فيسبوك اعلام شده در صورت حضور «شكيرا» خواننده كلمبيايي بر روي سن او را با كفش مورد حمله قرار خواهند داد.

بنابر اين گزارش همچنين در حاشيه تظاهرات و اعتصاب جوانان مراكشي مراسمي طنزگونه و فكاهي با عنوان «اجيال المجازين» با سروده‌هاي مردمي برگزار شد كه در آن جوانان مراكشي كه از بيكاري رنج مي‌برند خواستار توجه دولت به آنان شدند.

 

زمان انتشار : 1390-01-01