۱۳۹۷/۱۰/۱۱
۱۲:۲۲ ب٫ظ

مصر در واپسین روزهای سال میلادی شاهد فعالیت‌های هنری، تجسمی و فرهنگی فراوانی بود، به طوری که در جنوب این کشور از قاهره تا دورترین نقاط صعید فعالیت‌های هنری فراوانی برگزار شده که بازتاب رونق و شکوفایی فرهنگی این کشور است.

برگزاری جشنواره تحطیب در مصر

به گزارش الأمه:

 میدان ابوالحجاج در شهر اقصر (در جنوب مصر) شاهد برگزاری برنامه‌ای در زمینه موسیقی و نغمه‌های قره نی مصری بود و در این برنامه گروه‌های هنری محلی به اجرای هنر تحطیب (رقص با عصا) که ریشه در دوران فراعنه دارد پرداختند. این برنامه دو رور پیش و در ضمن فعالیت‌های اختتامیه نهمین دوره جشنواره ملی تحطیب و با حضور وزیر فرهنگ مصر و فرماندار اقصر برگزار شد.
این جشنواره که به مدت ۴ روز ادامه داشت با حضور ۱۴۰ رقصنده و گروه‌های محلی که به اجرای رقص‌های فلکلوری تحطیب پرداختند، انجام شد. این بازی و رقص که به عنوان یک میراث فرهنگی در یونسکو ثبت شده‌است، هنوز رونق خاصی دارد که نشان‌دهنده فرهنگ مردم جنوب مصر و افتخار آنها به رقص با عصاست، این رقص نمادی از مردانگی و شهامت مردم این خطه بوده و هنر تحطیب همچنان در مناسبت‌ها و جشن‌های مردم صعید اجرا می‌شود.
ایناس عبدالدایم وزیر فرهنگ مصر ضمن ابراز افتخار به جشنواره ملی تحطیب (رقص با عصا) گفت: «این هنر بازتابی از فرهنگ جامعه مصر است که از اجداد خود به ارث برده‌اند و یکی از راه‌های حفظ هویت به‌شمار می‌رود».
وزیر فرهنگ مصر در اختتامیه یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی و نقاشی اقصر که با همکاری صندوق توسعه فرهنگی و استانداری اقصر برگزار شد نیز حضور یافت.
هنرمندان شرکت کننده که از مصر و ۱۴ کشور عربی و خارجی در این جشنواره حضور یافتند، آثار خود در زمینه هنرهای تجسمی، انتزاعی، تشخیصی و کوبیسم را ارائه دادند. آنها در آثار خود طبیعت زیبای شهر اقصر، معماری وآثار تاریخی و گردشگری این شهر را در غالب آثار رنگ روغن و آبرنگ به تصویر کشیدند. وزیر فرهنگ در مراسم اختتامیه جوایز را به برندگان اهدا کرد.


منبع: شرق الاوسط