۱۳۹۷/۰۱/۳۱
۲:۲۴ ب٫ظ

خالد البوهی: نویسندگان این گونه ادبی نسبت به دیگر انواع ادبی که از سابقه طولانی‌تری برخوردار هستند، در کشور ما اندک می‌باشند. اما با این حال نویسندگان داستان _ شعر مصری در همین مدت کوتاه نیز توانسته‌اند شیوه‌های جدیدی را در زمینه آفرینش‌های زبانی و ادبی خلق کنند.

برگزاری سومین همایش داستان _ شعر مصر

به نقل از سایت خبری میدل ایست آن لاین، سومین همایش داستان _ شعر مصر، با همکاری انجمن ادبی انتشارات النسر برگزار شد.

«داستان _ شعر .. 25 ژانویه و تلاقی آن با انقلاب» و «نقش شهیدان انقلاب» دو موضوع این دور از همایش مذکور بوده است. داستان _ شعر نوع ادبی است که از تلفیق داستانک و شعر سپید کوتاه به وجود می‌آید.

در مراسم افتتاحیه این همایش دکتر خالد البوهی یکی از شاعران مصری از حضار خواست تا یک دقیقه به احترام شهیدان انقلاب مصر سکوت اختیار کنند. البوهی در توضیح این حرکت به شرکت کنندگان در همایش گفت: ما یک دقیقه به احترام شهیدان انقلاب خود سکوت می‌کنیم. چرا که آن‌ها از جان خود گذشتند تا ما زنده باشیم و از نعمت زندگی برخوردار باشیم. آن‌ها رفتند تا ما از شلاق استبداد رها شوییم.

وی در ادمه افزود: انقلاب ثمره خشم مردم علیه فساد و دیکتاتوری است و تغییر نیز تنها با آگاهی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به وجود می‌آید. هنرمندان و ادیبان ما نیز باید درنظر داشته باشد که برای رشد و تعالی، در این حوزه‌ها بایستی که به تغییر بیاندیشند. البته این تغییر باید در سایه تمسک به اصالت فرهنگی و مذهبی ما باشد.

البوهی همچنین به حضور داستان _ شعر در کشور مصر اشاره کرد و در این زمنیه گفت: نویسندگان این گونه ادبی نسبت به دیگر انواع ادبی که از سابقه طولانی‌تری برخوردار هستند، در کشور ما اندک می‌باشند. اما با این حال نویسندگان داستان _ شعر مصری در همین مدت کوتاه نیز توانسته‌اند شیوه‌های جدیدی را در زمینه آفرینش‌های زبانی و ادبی خلق کنند.

دکتر حسام عقل رئیس همایش مذکور نیز به نوبه خود تاکید کرد: جنبش انقلابی که این روزها، فضای کشور مصر را دربرگرفته است، بی‌شک جنبشی ادبی را نیز در بطن خود خواهد داشت. وی در ادامه افزود: داستان _ شعر نیز یک گونه ادبی تقریبا جدید است که انواع دیگر ادبی را در خود جمع می‌کند. به همین خاطر است که به داستان _ شعر، انرژی هسته‌ای ادبی نیز گفته می‌شود. داستان _ شعر تمامی انواع ادبی سنتی و دیرینه را به نوع جدیدی از نگارش تبدیل کرده است.

سعد عبدالرحمن شاعر دیگر حاضر در همایش با اشاره به اوضاع و احوال پس از انقلاب در مصر گفت: من از این شرایط و اوضاعی که در کشور ایجاد شده است. بسیار خرسندم و از این فضا سپاسگزارم که این امکان را برای ما فراهم کرد تا بتوانیم آزادانه انتخاب کنیم و به نیروی مردم کشور خودمان ایمان بیاوریم. 

 

زمان انتشار : 1391-03-01