۱۳۹۷/۰۱/۳۱
۱۰:۲۳ ق٫ظ

«قانون گریزها» کاری از رشید بوشارب، «افیون و عصا» ساخته «احمد راشدی»، «بازگشت گمشده» از یوسف شاهین کارگردان مصری از جمله فیلم‌هایی هستند که طبق بیانیه صندوق کمک به رشد و تعالی فرهنگ وزارت فرهنگ مصر، قرار است در هفته الجزائر در قاهره به نمایش عموم گذاشته شود.

برگزاری هفته الجزائر در قاهره

تصویری از فیلم «قانون گریزها» کاری از رشید بوشارب

 

به مناسبت پنجاهمین سال استقلال کشور الجزائر مرکز خلاقیت‌های هنری قاهره، موازی با جشن‌های مختلف پیروزی در الجزائر برنامه‌های سینمایی ویژه‌ای درنظر گرفته است که در سینماهای این شهر اکران خواهد شد.

به نقل از سایت خبری جزیره نت، مرکز ابتکارات هنری تالار اپرای شهر قاهره، قصد دارد برای گرامی داشت پنجاهمین سال پیروزی مردم الجزائر، فیلم‌های الجزائری و خارجی به نمایش بگذارد که داستان پیروزی مردم الجزائر را برای زنان و مردان مصر روایت کند.

در همین راستا صندوق کمک به رشد و تعالی فرهنگ وزارت فرهنگ مصر در بیانیه‌ای اعلام کرده است که هفته سینمای الجزائر کار خود را از روز یکشنبه آغاز خواهد کرد و نخستین فیلمی که برای مردم به نمایش گذاشته می‌شود «جنگ الجزائر» می‌باشد . این فیلم توسط یک کارگردان ایتالیایی به نام «جیلو بونتیکورفو» در سال 1966 ساخته شده است. این فیلم یکی از بارزترین آثار سینمایی ساخته شده با مضمون انقلاب الجزائر می‌باشد و موفق به دریافت جایزه شیر طلایی از جشنواره ونیز ایتالیا نیز شده است. اثر مذکور همچنین در سه بخش جشنواره معتبر اسکار، نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی بوده است.

«قانون گریزها» کاری از رشید بوشارب، «افیون و عصا» ساخته «احمد راشدی»، «بازگشت گمشده» از یوسف شاهین کارگردان مصری از دیگر فیلم‌هایی است که طبق بیانیه مذکور قرار است در هفته الجزائر در قاهره به نمایش عموم گذاشته شود.

برپایی همایشی با نام «سینمای جدید الجزائر» برنامه پایانی هفته الجزائر خواهد بود و در حاشیه برگزاری برنامه‌های آن نیز از پروژه الکترونی انقلاب الجزائر نیز رونمایی خواهد شد.

فرانسه که از سال 1830 الجزائر را زیر سلطه خود داشت در نوامبر سال 1954 شاهد انقلاب مردم الجزائر بود. این خیزش مردمی هفت سال به طول انجامید و سرانجام در پنجم جولای سال 1962 استقلال الجزائر رسما اعلام شد. این انقلاب به انقلاب میلیون نیز شهرت دارد چرا که گفته می‌شود در جریان پیروزی و به ثمر رسیدن آن نزدیک به یک میلیون الجزائری جان باختند.

 

http://aljazeera.net/news/pages/b6db4f6b-045f-4b89-b311-f0a6ca5ab3bd

 

زمان انتشار : 1391-04-24