۱۳۹۷/۱۱/۰۲
۲:۴۶ ب٫ظ

مراسم یکصدمین سالگرد تولد «محمد صدیق المنشاوی» قاری مصری قرآن کریم معروف به «قاری گریان» روز گذشته در حالی با کمال سادگی در زادگاهش استان سوهاج جنوب مصر برگزار شد، که جهان اسلام از آن غافل ماند.

بزرگداشت یکصدمین سالروز تولد منشاوی در مصر برگزارشد

به گزارش الأمه:

 «المنشاوی» از بزرگترین قاریان جهان اسلام است که در سال 1919 در روستای البواریک از توابع شهر المنشاه دراستان سوهاج مصر به دنیا آمد، پدرش السید صدیق منشاوی و برادرش محمود صدیق منشاوی نیز مانند محمد صدیق از قاریان بزرگ بودند.
یکی از القاب المنشاوی «قاری گریان» است که به دلیل آوای محزونی که داشت به این نام مشهور شد.المنشاوی سال 1969 در سن ۴۹ سالگی در قاهره به علت بیماری واریس مری درگذشت.
این قاری بزرگ علیرغم تاثیرگذاری زیاد عمر کوتاهی داشت و از نظر متخصصان، وی در زمینه ترتیل، مخارج حروف، طبقات و کیفیت صدا بی نظیر بود.
ایشان در هشت سالگی موفق به حفظ قرآن شد و از 9 سالگی قرائت قرآن را همراه با پدر خود در محافل و مجالس سوهاج آغاز کرد، زیبایی تلاوت وی، شهرت زیادی برایش به ارمغان آورد.
وی برای تلاوت قرآن به چند کشور مانند اندونزی، اردن، کویت، لیبی، فلسطین، مسجدالاقصی، عربستان، سوریه، عراق، پاکستان، مغرب و سودان سفر کرد، سفر وی به اندونزی در سال 1955 در سن ۳۵ سالگی همراه با استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» بود. 
اولین سفر خارجی استاد المنشاوی به کشور اندونزی بود که این سفر به دعوت اولین رئیس ‌جمهوری این کشور «احمد سوکارنو» صورت گرفت، در سال ۱۹۶۶ به بغداد و در سال ۱۹۶۹ به همراه «محمود خلیل الحصری» به کشور لیبی سفر کرد. 
مرحوم «المنشاوی» با تسلطی کامل و سبکی خاص تمامی قرآن مجید را با قرائت ترتیل تلاوت کرده است و اکنون گنجینه ای از نوارهای تحقیق و ترتیل این استاد در آرشیو رادیو قرآن موجود می باشد. 
اولین تلاوت شیخ در روستای أبارالملک شهر أخمیم در استان سوهاج و در یکی از شب های ماه مبارک رمضان سال 1935 بود.
شهرت و آوازه تلاوت های زیبای او در بین مردم مصر زبانزد بود و وقتی مسئولین رادیو این موضوع را دانستند از او خواستند به رادیو برود و امتحان بدهد و چنانچه در امتحان پذیرفته شد قاری رادیو شود، ایشان این درخواست آنها را نپذیرفت و گفت: قرائت در رادیو را نمی خواهم و نیازی به شهرت آن ندارم و هرگز زیر بار امتحان نمی روم.
مدیر وقت رادیو دستور داد افرادی از رادیو، به محل تلاوت المنشاوی بروند. وی در آن روز در یکی از محافل ماه رمضان در خانه یکی از ثروتمندان روستای إسنا تلاوت می کرد که گروه اعزامی رادیو برای ضبط تلاوت آمدند و در همان زمان گروهی دیگر از فرستادگان رادیو برای ضبط تلاوت پدر استاد، به استان سوهاج رفتند.
المنشاوی، آن روز در روستای العسیرات استان سوهاج در منزل حاج احمد أبورهاب تلاوت می کرد. این اتفاق تا آن زمان در تاریخ رادیو سابقه نداشت و اولین بار بود که رادیو، دستگاهها و عوامل رادیویی را به همراه مهندسان خود، برای ضبط تلاوت یکی از قاریان به مجلسی می فرستاد، یکی از مجلات آن زمان نیز این ماجرا را نقل کرده است.
از سال 1945، المنشاوی قاری رادیو شد و اولین تلاوتی که با صدای او ضبط شد تلاوت سوره لقمان بود، جالب این است که آخرین تلاوت ضبط شده از استاد نیز، تلاوت همین سوره مبارکه است.
علاوه بر ترتیل کامل قرآن، به روایت حفص از عاصم، بیش از 150 تلاوت با صدای استاد محمد صدیق منشاوی در رادیو مصر و رادیوهای دیگر ضبط شده است.
برتری تلاوت ترتیل استاد بر دیگر تلاوتهای ترتیل ضبط شده، آشکار و مبرهن است. استاد بارها در طول ضبط تلاوت ترتیل نمی توانست خود را کنترل کند و گریه می کرد. 
«جمال عبد الناصر» رئیس جمهوری اسبق مصر صوت قرآن المنشاوی را بسیار دوست داشت و از ایشان خواست در مراسم ترحیم مادرش در اسکندریه قرآن تلاوت کند و پس از این مراسم عبدالناصر از ایشان خواست هر روز صبح ترتیل ایشان از رادیو مصر پخش شود.
مرحوم «المنشاوی» با اساتید دیگر قرآن از جمله «البهتیمی» و«فواد العروسی» به صورت مشترک قرآن تلاوت کرد.

 

منبع: ایرنا