۱۳۹۷/۰۹/۱۴
۲:۵۴ ب٫ظ

هیئت داوران «جایزه دیدار» داستان کوتاه عربی، دیروز اعلام کرد، نویسنده عراقی ضیاء الجبیلی با مجموعه داستان «لا طواحین هواء فی البصره/ بصره آسیاب بادی ندارد» برنده جایزه دوره سوم دیدار شد. این دوره به نام ادیب درگذشته کویتی اسماعیل فهد اسماعیل نامگذاری شده بود.

«بصره آسیاب بادی ندارد» برنده جایزه «دیدار قصه عربی»

به گزارش الأمه:

 ضیاء الجبیلی برنده جایزه مالی به مبلغ ۲۰ هزار دلار آمریکایی، تندیس و گواهی شرکت در جایزه شد.
همچنین چهار نویسنده دیگر داستان کوتاه برنده مبلغ ۵ هزار دلار آمریکایی، تندیس و گواهی شرکت در جایزه می‌شوند.
هیئت داوران «جایزه دیدار» اعلام کرد، انتخاب ضیاء الجبیلی به دلیل اینکه «در داستان‌هایش میان داستان خیلی کوتاه و بلند در نوسان بوده‌است» صورت گرفت.
داستان‌های مجموعه برای روایت ماجراهای جنگ سبک‌های واقعگرایانه و فانتزی را درهم می‌آمیزند و از زبانی طنز بهره می‌برند تا سئوال‌های بزرگی را پیش بکشند؛ اهمیت این اتفاقات، بیهودگی، نهیلیسم و میل صادقانه برای نجات از مرگ.
داستان‌های مجموعه بازتاب جنگ‌های سه‌گانه عراق را زیر ذره بین گذاشته‌اند. از جنگ عراق- ایران، جنگ خلیج و موج افراطی‌گری که تا به امروز عراق را تا مرز خفه شدن می‌برد.
هیئت داوران اعلام کرد مجموعه «بصره آسیاب بادی ندارد» جبیلی با هماهنگی با ناشران و توافق با ناشر انگلیسی یا آمریکایی، به زبان انگلیسی ترجمه می‌شود.
ریاست هیئت داوران را منتقد و دانشگاهی کویتی دکتر سعاد العنزی به عهده داشت. دیگر اعضای هیئت داوران عبارت بودند از: دکتر عبدالدائم السلامی (تونس) نویسنده امیر تاج السر (سودان) دکتر نجم عبدالله کاظم (عراق) و منتقد محمد العباس (سعودی).
فهرست کوتاه این جایزه شامل این افراد بود: بلقیس الملحم از سعودی با مجموعه «هل تشتری ثیابی/ آیا لباس‌هایم را می‌خری»، سعد محمد رحیم از عراق با مجموعه «کونکان»، محمد جعفر از الجزایر با مجموعه «ابتکار الالم/ آفرینش درد» و منصوره عزالدین از مصر با مجموعه «مأوی الغیاب/پناهگاه غیبت».
گفتنی است که جایزه دیدار فرهنگی در سال ۲۰۱۶ با همکاری میان دیدار فرهنگی به مدیریت ادیب طالب الرفاعی و دانشگاه آمریکایی کویت تأسیس شد.
هدف از آن ارجگذاری و تأکید بر اهمیت داستان کوتاه و نقش آن در صحنه فرهنگی عربی است.
نویسنده فلسطینی مازن معروف با مجموعه «نکات للمسلحین/ جک‌هایی برای مردان مسلح» برنده جایزه اول دوره اول شد.
همچنین نویسنده سوری شهلا العجیلی با مجموعه داستان کوتاه «سریر بنت الملک/ تختخواب دختر پادشاه» برنده جایزه اول دوره دوم شد.
نفر اول این مسابقه برنده مبلغ ۲۰ هزار دلار می‌شود و مجموعه داستانش به زبان انگلیسی ترجمه می‌شود. مهلت زمانی نامزدی برای دوره چهارم از اول ژانویه سال ۲۰۱۹ به مدت سه ماه آغاز می‌شود و در تاریخ ۳۲ مارس ۲۰۱۹ به پایان می‌رسد.

 

منبع: شرق الاوسط