۱۳۹۷/۰۳/۰۵
۶:۲۹ ب٫ظ

'ماي يمن' استاد دانشگاه اندونزي و نويسنده كتاب مهد اسلام، بن لادن و تروريست هايي نظير او را محصول تعاليم سلفي ها و وهابي ها در عربستان سعودي دانست.

بن لادن محصول تعالیم سلفی ها و وهابی ها در عربستان سعودی بود

اين انديشمند اندونزيايي روز دوشنبه در مقاله اي كه در روزنامه كوران تمپو چاپ جاكارتا منتشر شده بود، نوشت: اسامه بن لادن گر چه كشته شده است اما اين سوال باقي است كه آيا مردم منطقه مي توانند طرز فكر سلفي ها و وهابي ها كه اسامه بن لادن و هم نوعان وي را پرورش داده اند و به شدت تحت حمايت عربستان سعودي هستند را شكست دهند.
وي در مقاله خود مي نويسد: كشته شدن اسامه بن لادن در شرايطي روي داد كه بسياري از كشورهاي عرب خاورميانه دچار خيزش هاي مردمي و دمكراسي محور هستند و به طور قطع به نتيجه رسيدن اين قيام ها مي تواند مانعي در راه تعاليم وهابي ها و پرورش تروريست هاي ديگر باشد.
سلول هاي باقي مانده از اين غده سرطان كه مي توانند بار ديگر به غده تبديل شوند اكنون رها هستند و با رويكردي گزينشي تفكر تندرو وهابي و سلفي عربستان سعودي اكنون بحال خود گذاشته شده اند.
اين نويسنده اندونزيايي در ادامه مي نويسد: اسامه بن لادن فردي نبوده كه يك ديدگاه جديد خشونت گرا را به دنيا معرفي كند بلكه او كه در عربستان سعودي به دنيا آمده بود محصول آموزه هاي وهابي و سلفي است كه فردي را بعنوان مجاهد خشونت گرا به دنيا معرفي كرد.
وي مي افزايد: در دهه 80 ميلادي عربستان سعودي بيش از 75 ميليارد دلار براي گسترش تفكرات وهابي از طريق حمايت مالي از مدارس، مساجد و نهادهاي خيريه در سراسر جهان، هزينه كرد. آنان اين روند خود را پس از حملات تروريستي 11 سپتامبر 2001 نيز ادامه دادند و در ادامه كنترل موجي كه خود آغاز كرده بودند به علت پيشرفت هاي فناوري در دنيا، از دست آنان خارج شد.
اين استاد دانشگاه اندونزي تاكيد مي كند: حملات 11 سپتامبر را پيروان عقايد وهابي اجرايي كردند و از ميان 19 نفري كه در اين عمليات دست داشتند 15 تن در عربستان سعودي به دنيا آمده و عقايد وهابي را در اين كشور فرا گرفته بودند. از طرف ديگر واقعيتي است كه القاعده تنها گروهك تروريستي بوجود آمده از عقايد تندرو وهابي و سلفي نيست.
به عقيده اين نويسنده اندونزيايي، جنگ اصلي با اسامه بن لادن نيست بلكه جنگ اصلي با كارگاه هاي ايدئولوژي تحت حمايت عربستان سعودي است. اسامه تنها نمونه اي از توليدات اين كارگاه است.
اين نويسنده اندونزيايي اضافه مي كند: پيش از كشته شدن اسامه بن لادن، جنبش هاي انقلابي و دمكراسي خواه در كشورهاي عربي خاورميانه به اندازه كافي موضع بن لادن را تضعيف كرده بود، زيرا جنبش ها مخالف هرگونه رويكرد خشونت محور و ضدانساني كه مبناي اصلي فعاليت گروه القاعده است، هستند.
اين استاد دانشگاه مالزي مي نويسد: مردم كشورهاي عرب اينك در شعارهاي خود آنچه را سر مي دهند كه بسيار بهتر از شعارهاي بي فايده عده اي و همراهي آنان با اسامه بن لادن است كه اعلام مي كردند خواهان برقراري خلافت در دنيا آن هم از طريق ترور و خشونت هستند.
وي خاطرنشان كرد: مردم آزاديخواه كشورهاي عربي هرگز براي تغيير سرنوشت خود از اسلام سوء استفاده نمي كنند و اين تنها حاكمان برخي از كشورها از قبيل بحرين، يمن و ليبي هستند كه از نام اسلام سوء استفاده كرده و اقدامات خود را با نام ترس از قدرت يافتن مذهب شيعه در كشورهاي خود، سرپوش مي نهند.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-23