۱۳۹۷/۰۲/۰۳
۸:۱۷ ب٫ظ

حکیم طردیه: این گونه برنامه‌ها مجالی را برای کاریکاتوریست‌های عرب فراهم می‌کند که بتوانند از محیط تنگ خود بیرون بیایند و با جهان آشنا شوند. البته حضور کم‌رنگ طنز در این آثار نشان از فضا و شرایطی دارد که کشورهای عربی در آن بسر برده‌اند و بر آثارشان به روشنی تاثیر گذاشته است.

بهار عربی در نمایشگاه کاریکاتور «هارلم»

به نقل از سایت خبری جزیره نت نمایشگاه بین‌المللی کاریکاتور «هارلم» برگزار شد.

در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی کاریکاتور که در شهر «هارلم» هلند برپا شده است، مسابقه‌ای نیز با عنوان بهار کاریکاتور عربی نیز برگزار شد. در این بخش اثری از «عمر العبد اللات» کاریکاتوریستی از اردن، جایزه برتر را از آن خود کرد.

عنوان این اثر «به سوی آزادی» بود و هیئت برگزار کننده نمایشگاه یک دستگاه آی‌پد و عضویت کامل شبکه «کارتون موومنت» را به وی اهدا کردند. این شبکه بزرگترین سایت کاریکاتوریست‌های حرفه‌ای اینترنت می‌باشد.

طبق گفته برگزارکنندگان این برنامه بیش از صد اثر از کاریکاتوریست‌های جوان برای شرکت در این بخش از نمایشگاه ارسال شده بود. قرار است بیشتر آثار شرکت کننده در این مسابقه در سایت‌های نقاشی حرفه‌ای به نمایش گذاشته شود.

 آثار شرکت کننده در بخش «بهار کاریکاتور عربی» صرفا به انقلاب‌های جهان عرب پرداخته بود و حوادث مهم این اتفاق بزرگ جهانی را از نگاه کاریکاتور به تصویر کشیده بود. «کشتار واقعه ماسبیرو» از محمود عبدالله هنرمند مصری، «شراره انقلاب» از هشام میموس کاریکاتوریست مراکشی، «مصر پس از 25 ژانویه» از وئام محمود طه هنرمند مصری، «بهار عربی» از افرا یوسف از سوریه، «دیکتاتوری و مردم» از یوسف باخیت الجزائری، «صبح تغییر» از شوره سفرو مراکشی و «بهار اسلامی» از عبدالله بن‌ عبو از کشور مراکشی دیگر آثار برتر این مسابقه بودند.

جهان بن محمود یکی از اعضای هیئت داوران این مسابقه در گفتگو با جزیره نت در توضیح اثر برتر این دور از نمایشگاه گفت: هیئت داوارن، کاریکاتور «به سوی آزادی» را برتر اعلام کرد، چون این اثر از سادگی و در عین حال وضوح بسیار خوبی برای انتقال مفهوم موردنظرش برخوردار است. بیننده با نگاه به این کاریکاتور متوجه حقیقت انقلاب‌های جهان عرب می‌شود و درمی‌یابد که جهان عرب قصد دارد از زندان استبداد و دیکتاتوری که سال‌ها در آن اسیر بوده بیرون بیاید.

یانی شخیبر یکی از هماهنگ کنندگان این مسابقه نیز درخصوص برگزاری آن به جزیره نت گفت: برخی از آثار ارسالی به دلیل نداشتن شرایط لازم از شرکت در بخش مسابقه حذف شدند. به عنوان مثال شرکت کنندگان این مسابقه می‌بایست در رده سنی کمتر از 35 سال سن قرار می‌گرفتند و همچنین هر شرکت کننده باید تنها با یک اثر در این مسابقه حضور پیدا می‌کرد.

 حکیم طردیه کاریکاتوریست نیز به اهمیت برگزاری چنین مسابقه‌هایی اشاره کرد و گفت: این گونه برنامه‌ها مجالی را برای کاریکاتوریست‌های عرب فراهم می‌کند که بتوانند از محیط تنگ خود بیرون بیایند و با جهان آشنا شوند. او همچنین کم‌رنگ بودن ویژگی طنز و فکاهه را در آثار ارسالی مورد نقد قرار داد و گفت:حضور کم‌رنگ طنز در این آثار نشان از فضا و شرایطی دارد که کشورهای عربی در آن بسر برده‌اند و بر آثارشان به روشنی تاثیر گذاشته است.

 

زمان انتشار : 1391-03-13