۱۳۹۷/۰۲/۰۵
۵:۲۲ ب٫ظ

در این هفته دانشگاه هاروارد آمریکا در گزارشی تحلیلی با عنوان «امنیت تحمیلی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا»، آسیب‌ها و تهدیدهایی را که مورد توجه فعالان اینترنتی در کشورهای عربی هستند را مورد بررسی قرار داد. فشارهای امنیتی که هر روزه با افزایش شدت اعتراضات مردمی و پیدایش انقلا

بیش از هفتاد درصد وبلاگ نویسان عربی تهدید به قتل و زندان شده‌اند

در این هفته دانشگاه هاروارد آمریکا در گزارشی تحلیلی با عنوان «امنیت تحمیلی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا»، آسیب‌ها و تهدیدهایی را که مورد توجه فعالان اینترنتی در کشورهای عربی هستند را مورد بررسی قرار داد. فشارهای امنیتی که هر روزه با افزایش شدت اعتراضات مردمی و پیدایش انقلاب‌های عربی، از سوی نظام‌های دیکتاتوری بیشتر و سنگین‌تر می‌شود. در این مقاله راه‌کارها و ضرورت‌های خروج فعالان اینترنتی از این بحران و احقاق حقوق آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

تحقیقات انجام شده نشان از آن دارد که روابط دیجیتال و الکترونیکی در زندگی سیاسی جوامع تاثیر شگفت‌انگیزی دارد که این تاثیر هر روزه بیشتر و بیشتر می‌شود . به همین روی است که نظام‌های عربی با اتخاذ سیاست‌هایی بسیار سنتی و متحجر در برابر آزادی‌های حقیقی و حقوقی فعالان عرصه‌های الکترونیک، انواع تهدید‌ها و فشارهای امنیتی و ستم‌ها و جنایت‌ها را علیه آنان وارد می‌سازند.

این گزارش با انجام یک تحقیق میدانی از میان 580 وبلاگ‌نویس خاورمیانه و کشورهای شمال آفریقا که نسبه به کل وبلاگ‌نویسان 17 درصد را شامل می‌شوند به این نتیجه رسیده است که بیش از هفتاد درصد کل وبلاگ‌نویسان با محدودیت‌های اینترنتی مواجه شده‌اند و از طریق اینترنت مورد تهدید قرار گرفته‌اند و وبلاگ آنها بسته شده است و بیش از 30 درصد آنان به صورت مستقیم مورد تهدید و قرار گرفته‌اند و از میان همه آنها تنها 17 درصد توانسته‌اند وبلاگ خود را باز پس گیرند و ما بقی به بهانه مختلف هک شدن وبلاگ و یا محدودیت‌های خدماتی از احیای وبلاگ خود باز مانده‌ و تمامی اسناد خود را از دست داده‌اند. برخی نیز زیان‌های بسیاری از این طریق دیده‌اند و به حساب‌های بانکی آنها نیز دستبرد زده‌‌اند و وقتی شکایت کرده‌اند تنها حضور ویروس‌های اینترنتی را دولت بهانه کرده است.

گفتنی است که بر اساس این گزارش با اینکه زبان عربی به عنوان زبان اصلی کشورهای عربی است اما بیش از 80 درصد از وبلاگ‌نویسان عرب، به زبان انگلیسی در اینترنت فعالیت می‌کنند تا اینگونه تمام مردم جهان را با فعالیت‌های خود و جریان انقلابی خود آشنا و همراه سازند و وضعیت سیاسی نظام‌های عربی را به گوش همگان برسانند.

در این میان فضای وبلاگ‌نویسی کلوپ وویس آن لاین از بیشترین استقبال برای وبلاگ‌سازی جوانان عرب مواجه شده است که وابسته به یکی از نهادهای رسمی دولت آمریکا است. همین نکته منجر به آن شده است که دانشگاه هاروارد در این گزارش نقش آمریکا را در شکل‌گیری اعتراض‌های مردمی کشورهای عربی و حتی بالاتر از آن هدایت این اعتراض‌ها پررنگ ببیند.

در پایان این گزارش بر ضرورت تامین امنیت وبلاگ‌نویسان و به کارگیری راه‌های جدید فعالیت‌ آزاد آنها تاکید شده است. تاسیس یک شبکه اجتماعی الکترونیکی جدید مخصوص وبلاگ‌نویسان برای هماهنگی و خط‌دهی به آنان یکی از مهمترین این راه‌کارهاست که در این شبکه دیگر هیچ نظام و سلطه‌ای دسترسی به اطلاعات محرمانه شبکه‌ای نداشته باشد.

 

زمان انتشار : 1391-02-10