۱۳۹۹/۰۲/۰۶
۶:۲۵ ب٫ظ

در حالی که امسال نیز مانند هر سال، خیابان‌های غزه، کرانه باختری و بخش شرقی قدس، به مناسبت ماه مبارک رمضان آذین‌بندی شده است، اما به خاطر مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا و تعطیلی مساجد، مردم ماه رمضان متفاوتی را تجربه می‌کنند.

تأثیر کرونا بر زندگی مردم فلسطین در آغاز ماه رمضان

به گزارش الأمه:

ماه رمضان از امروز جمعه در فلسطین آغاز شده، اما فلسطینی‌ها امسال نمی‌توانند اجتماعات بزرگ معمول در این ماه مثل افطارهای خانوادگی یا نماز تراویح (نماز ویژه اهل سنت در ماه رمضان) را برگزار کنند.

تعطیلی مشاغل و لغو اجتماعات که برای جلوگیری از شیوع کرونا انجام شده، به اقتصاد این منطقه ضربه می‌زند؛ مقامات فلسطینی دستور بسته شدن مدارس، رستوران‌ها و مساجد را داده‌اند و ده‌ها هزار نفر کسب و کار خود را متوقف کرده‌اند.

در پی گزارش دو مورد مرگ و ۳۳۵ مورد ابتلا به کرونا، حماس در غزه و تشکیلات خودگردان در کرانه باختری مقررات مختلفی وضع کرده‌اند. همچنین رهبران مسلمان، عبادت در قبه الصخره و مسجد الاقصی را ممنوع اعلام کردند.

عمار بکر، ساکن شرق بیت‌المقدس می‌گوید: هیچ عبادت کننده‌ای وجود ندارد، مردم حضور ندارند و بسته شدن مسجد الاقصی تأثیر زیادی بر مردم فلسطین و به ویژه مردم بیت المقدس خواهد داشت.

شیخ عمر الکسوانی مدیر مسجد الاقصی می‌گوید: تصمیم بسته شدن مسجد الاقصی در هزار و چهارصد سال اخیر بی‌سابقه است؛ این تصمیمی دشوار است و قلب همه ما را به درد آورده است.

غزه

در غزه که هنوز موردی از ابتلابه کرونا خارج از مراکز قرنطینه تایید نشده، حماس اعلام کرده که فعلا نیازی به تعطیلی کامل نیست.

مشتریان هنوز هم به بازارها مراجعه می‌کنند و فروشگاه‌ها خرما، پنیر، ترشی، آجیل و سایر مواد غذایی را به معرض فروش می‌گذارند.

اما با صرفه‌جویی‌ای که خانواده برای روزهای احتمال شیوع کرونا کرده‌اند، بسیاری از این مواد غذایی فقط در ویترین‌ها باقی می‌مانند.

سامه ابو شعبان ۵۷ ساله، که صاحب فروشگاهی است که در آن خرما و شیرینی می‌فروشد، می‌گوید: مردم برای وقت گذرانی به بازار می‌آیند و با گشت و گذار در بازار خود را سرگرم می‌کنند؛ کسی خرید نمی‌کند.

کرانه باختری

در کرانه باختری، تشکیلات خودگردان فلسطین، وضعیت اضطراری اعلام کرده است، اما به دلیل پیش‌بینی سقوط ۵۰ درصدی درآمد، برخی از مشاغل ممکن است فعالیت‌های جزئی را از سر بگیرند.

ماهر الکردی، صاحب سوپر مارکتی در حبرون می‌گوید: این یک ماه رمضان غم انگیز است. وی افزود: معمولاً مغازه ها باید مملو از جمعیت باشد. اما اکنون مساجد بسته شده‌اند که این امر باعث از بین رفتن طعم ماه رمضان می‌شود.

 

منبع: ایکنا