۱۳۹۸/۰۹/۲۰
۱۰:۳۱ ق٫ظ

کتاب «بیاض نور» مجموعه اشعار خانم تنویر فاطمه، ادیب و شاعره برجسته پاکستان در وصف اهل بیت(ع) به زبان اردو در راولپندی رونمایی شد.

تجلی عشق و ارادت به اهل بیت(ع) در اشعار شُعرای پاکستان

به گزارش الأمه:

آیین رونمایی از کتاب «بیاض نور» با حضور محمدرضا کاکا، سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان و خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در راولپندی و افتخار حسین عارف، رییس فرهنگستان ملی گسترش زبان اردو پاکستان (NLPD)، قاری بزرگ شاه الازهری، مظفر علی کشمیری، استاد زبان فارسی و سید تنویر حیدر، شاعر و مسئول انجمن ادبی «بلاغ» در محل سالن نمایندگی فرهنگی کشورمان در راولپندی برگزار شد.

کاکا در سخنانی، اظهار کرد: کتاب «بیاض نور» نشان از اهمیت و توجه شاعره به پیام برادری و اتحاد مسلمانان است که در سایه دستورات پیامبر خدا(ص) و عترت پاک آن حضرت به زیور طبع آراسته شده است.

سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان در راولپندی گفت: بسط و گسترش مدایح پیامبر گرامی اسلام زمینه‌ساز تفاهم و تعامل هر چه بیشتر میان مسلمانان جهان اسلام است و خداوند متعال در کلام الله مجید و پیامبر گرامی اسلام نیز در آیات و روایات بسیاری بر وحدت بین مسلمانان تأکید داشتند و این مهم باید سرلوحه امور تمام  مسلمان جهان قرار گیرد.

وی با اشاره به مجموعه اشعار خانم سیده تنویر فاطمه با عنوان «بیاض نور» که در مدح اهل بیت(ع) و پیامبر گرامی اسلام(ص) سروده شده، بیان کرد: سرودن شعر، هنری است که دارای آثار مثبت و سازنده فراوانی است و شاعر اهل‌بیت(ع) با یادآوری فضایل  و تعظیم شعائر الهی، مردم را به الگوگیری از بزرگان دین فرا می‌خواند و با هنر  ماندگار شعر، محبت اهل بیت(ع) را در دل انسان‌ها جای می‌دهد.

کاکا با بیان اینکه سرودن شعر در وصف اهل بیت پیامبر اکرم(ص) از کارهای بسیار ارزشمند است، گفت: شاعر این عرصه، از اجر معنوی آن بهره‌مند خواهد شد و در نهایت سرودن شعر در مدح ائمه اطهار(ع) بهترین راه شکرگذاری در برابر نعمت این ذوق خدادادی و قریحه‌ای است که خداوند به یک شاعر می‌دهد.

وی در پایان سخنانش، به تشریح خدمات ادبی خانم تنویر فاطمه پرداخت و گفت: خانم سیده تنویر فاطمه، نویسنده و شاعره برجسته اهل بیت(ع) کشور پاکستان به شمار می‌رود و اشعار خود را در وصف محمد و آل محمد(ص) و ائمه طاهرین(ع) سروده است. خانم تنویر فاطمه دارای مجموعه‌های شعری متعدد به نام‌های «نشان حیدر»، «سفینه نجات» و «بوستان ولایت» است.

مظفر علی کشمیری، از اساتید برجسته زبان فارسی هم در سخنانی، گفت: مسلمانان باید در زندگی خود سیره آل محمد(ص) را الگو قرار دهند.

در بخش بعدی برنامه، خانم  سیده تنویر فاطمه اشعاری پیرامون مقام والای پیامبر گرامی اسلام(ص) سرودند و به فعالیت‌های  هنری خود در عرصه شعر اشاره کرد.

اهمیت و جایگاه نعت پیامبر اکرم(ص) در ادبیات زبان اردو

افتخار عارف، رییس فرهنگستان ملی گسترش زبان اردو بیان کرد: نعت پیامبر اکرم(ص) در ادبیات زبان اردو، به عنوان یک صنف مستقل ادبی مطرح بوده و شاعران برجسته مثل غالب دهلوی، علامه اقبال لاهوری، احمد ندیم قاسمی و مظفر وارثی به زبان اردو اشعاری تحت عنوان نعت پیامبر(ص) سروده‌اند و اشعار زبان فارسی نیز از مولانا جامی(ره) در پاکستان خیلی معروف بودند.

سرودن اشعاری در وصف اهل بیت(ع) و حضرت محمد(ص) توسط سید تنویر حیدر، مسئول انجمن ادبی «بلاغ» و از شُعرای شهر راولپندی و محمدرفیق مغول، از شُعرای معروف اسلام‌آباد پایان‌ بخش این مراسم بود.

 

منبع: مهر