۱۳۹۷/۰۳/۰۵
۸:۵۷ ب٫ظ

در همین حال، یک سازمان غیردولتی ایرانی در تازه ترین گزارش خود نوشت: قطر پس از عراق بهترین روابط را با ایران در میان کشورهای عربی منطقه خلیج فارس داشته است...سعودی ها بر این باورند، در صورت ایجاد ائتلاف میان ایران و قطر، ریاض نقش محوری خود در میان کشورهای عربی منطقه خلیج فارس را

ترس سعودی ها از روابط رو به گسترش ایران و قطر

یک گزارش محرمانه نشان می دهد که سعودی ها به شدت از گسترش روابط تهران ـ دوحه نگران شده و در تلاشند با فشار به قطر، این روابط را محدود سازند.

به گزارش «تابناک» و به نقل از منابع آگاه، مقامات سعودی و به ویژه «سعود الفیصل»، از شخصیت های متنفذ در خاندان آل سعود با ابراز نگرانی از گسترش روابط قطر با ایران در تلاش است، با فشار بر امیر قطر و همچنین اقدامات ایذایی که قطر را به ایران بدبین می کند، مانع از گسترش پیوند های بیشتر میان تهران ـ دوحه شود.

در همین حال، سازمان غیردولتی ایرانی با نام «جمعیت دوستداران خلیج فارس» در تازه ترین گزارش خود نوشت: قطر پس از عراق، بهترین روابط را با ایران در میان کشورهای عربی منطقه خلیج فارس داشته است.

بنا بر گزارش این سازمان و بر پایه سه شاخص تعداد سفرهای متقابل مقام های دو کشور، تعداد تفاهم نامه ها و موافقت نامه های همکاری به ویژه در زمینه اقتصادی و میزان  مشارکت و همکاری ایران و قطر در حل منازعات و مشکلات منطقه ای، به این نتیجه دست یافته كه كشور قطر، نزديكترين دوست ايران در منطقه خليج فارس است.

از سوی دیگر، هر چند ایران روابط حسنه و رو به گسترشی با کشورهای عربی چون عمان، عراق و کویت دارد، قطر تنها کشور عربی منطقه است که با ایران نوعی پیمان دفاعی منع تعرض امضا کرده است.

با توجه به شرایط موجود و تلاش های جدید قطر برای ارتقاي نقش خود در جهان عرب، اکنون مقامات سعودی در تکاپوی آن هستند به هر شکل ممکن روابط تهران ـ دوحه را محدود سازند. سعودی ها بر این باورند که در صورت ایجاد ائتلاف میان ایران و قطر، ریاض نقش محوری خود در میان کشورهای عربی منطقه خلیج فارس را از دست خواهد داد.

 

زمان انتشار : 1390-01-01