۱۳۹۷/۰۳/۰۶
۱۲:۵۴ ب٫ظ

وی نقش رسانه های گروهی ترکیه در اجرای این طرح را بسیار مهم و اثرگذار توصیف کرد و اعلام کرد: برای اطلاع رسانی به مردم، بانک مرکزی ترکیه بیش از 23 هزار اقلام انتشاراتی و تبلیغات تلویزیونی تولید و منتشر کرد. در پایان این جلسه بایر به سئوالات حاضران در نشست پاسخ داد.

ترکیه چطور 6 صفر را از پول ملی برداشت

عضو ستاد اصلاح پولی ترکیه با ارائه گزارشی در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، چگونگی حذف 6 صفر از پول ملی کشورش را تشریح کرد.

جلسه مشترک نمایندگان ادارات تخصصی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با نماینده بانک مرکزی ترکیه به منظور تبادل نظر و استفاده از تجارب و دستاوردهای کشور ترکیه در طرح حذف صفر از پول ملی آن کشور در بانک مرکزی تشکیل شد.

در این جلسه " ایلکربایر" عضو ستاد اصلاح پولی ترکیه با ارائه گزارشی، به تشریح اقدامات صورت گرفته در خصوص حذف صفرها در بانک مرکزی پرداخت.

وی اظهار داشت: با توجه به شرایط اقتصادی ترکیه و تورم بالای این کشور به ویژه از سالهای 1980 به بعد لزوم ایجاد تغییرات بنیادین در اقتصاد این کشور از جمله حذف شش صفر از پول ملی احساس شد و در همین راستا مطالعات اولیه بر اساس تجربیات کشورهای مختلف که اقدام به این کار کرده بودند، آغاز شد.

بایر افزود: در بررسی های اولیه تجربیات کشورهایی چون برزیل، آرژانتین، رومانی و بلغارستان و .. مد نظر قرار گرفت و سپس با توجه به مطالعات و تحقیقات صورت گرفته و طبق ویژگی های اقتصاد ترکیه، الگویی مخصوص آن کشور طراحی و برای اجرا آماده شد.

وی گفت: یکی از اهدافی که در این طرح مسئولان اقتصادی ترکیه بر آن تاکید داشتند، کنترل و کاهش تورم و کاهش تاثیر منفی آن بر اقتصاد کشور بود.

وی در ادامه گفت: بانک مرکزی ترکیه قبل از آغاز سیاست ارزش گذاری مجدد پول ملی این کشور و انگیزه اصلی را مد نظر داشت. از بعد فنی، وجود چندین صفر در پول ملی می توانست آمارها و معاملات را پیچیده سازد. از طرف دیگر به اعتماد سازی توجه و کمک شایانی کند. وجود 20 میلیون برگ اسکناس لیر در سطح دنیا پدیده ای بی نظیر بود. این مسئله بر اعتمادسازی پول ملی ترکیه اثر منفی بر جای می گذاشت. حذف صفرها در چنین شرایطی می توانست به افزایش اعتماد کمک کند. یکی از مزایای آن این بود که تصمیم قاطع مبنی بر کاهش نرخ تورم به سطح یک رقمی، همواره قابل درک است. در حقیقت، سال 2004 نخستین سال تورم یک رقمی در ترکیه از سال 1972 به بعد بود که شرایط را برای کاهش هر چه بیشتر تورم در سال 2005 فراهم ساخت.

وی افزود: برخی از برنامه های اصلاح اقتصادی ترکیه در قالب برنامه ثبات اقتصادی بود که حمایت صندوق بین المللی پول را هم در پی داشت و دو طرف، از سال 2002 پس از وقوع بحران مالی اقتصادی جهان پیرامون اجرای آن توافق کرده بودند و این در واقع انگیزه قوی برای کشور ترکیه بود تا پول ملی خود (لیر) را به "لیر جدید" YTL تغییر دهد و طی این فرآیند، نرخ برابری یک میلیون لیر قدیم ترکیه به یک لیر جدید تبدیل شد. به عنوان مثال 1422 لیر ترکیه در سال 1988 معادل یک دلار آمریکا بود که در سال 2003 این میزان به 1500890 افزایش یافت.

بایر در خصوص ورود پول جدید به چرخه مبادلات و خروج پول قدیم گفت: با توجه به عدم اعمال تغییرات در طراحی، رنگ و سایز اسکناس های جدید، پول قدیم به موازات پول جدید برای مدت 4 سال در چرخه مبادلات پولی به کار گرفته شد.

نماینده بانک مرکزی ترکیه اظهار داشت: در اجرای این طرح از مردم، اقتصاددانان، صاحبان صنایع و شاغل، بنگاههای اقتصادی، اساتید دانشگاهها، نظرسنجی به عمل آمد و از رسانه های گروهی نیز به طور وسیعی برای اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی کمک گرفته شد.

وی نقش رسانه های گروهی ترکیه در اجرای این طرح را بسیار مهم و اثرگذار توصیف کرد و اعلام کرد: برای اطلاع رسانی به مردم، بانک مرکزی ترکیه بیش از 23 هزار اقلام انتشاراتی و تبلیغات تلویزیونی تولید و منتشر کرد. در پایان این جلسه بایر به سئوالات حاضران در نشست پاسخ داد.

 

زمان انتشار : 1390-01-01