۱۳۹۷/۰۲/۰۸
۸:۳۲ ب٫ظ

باسم نبریص: شاعری که دغدغه‌ای و فلسفه‌ای برای زندگی نداشته باشد چیست؟ این آدم چه فرقی با چهارپایی دارد که روی دو پا راه می‌رود.

تزویر و دروغ دشمن شعر

باسم نبریص شاعر فلسطینی، در شهر خان یونس(1960) متولد شده است و اکنون در غزه زندگی می‌کند. اولین کتاب او «تاملات فرزند عیار» در سال 1990 به چاپ رسید و پس از آن دیگر اشعار و کتاب‌هایش نیز وارد بازار کتاب شدند. این شاعر فلسطینی با سایت میدل ایست گفتگویی داشته است و در این گفتگو درمورد تجربه شعری خود سخن می‌گوید.

به نقل از مصاحبه درج شده در سایت میدل ایست نبریص درمورد حضور پررنگ دغدغه‌های فکری و فلسفی اشعار خود گفت که شاعری که دغدغه‌ای و فلسفه‌ای برای زندگی نداشته باشد چیست؟ او چه فرقی با چهارپایی دارد که روی دو پا راه می‌رود.

او در پاسخ به سئوالی دیگری درمورد حضور قوی دغدغه‌ شخصی و دغدغه وطن، به تجربه زندگی خود به عنوان یک فلسطینی اشاره کرد و گفت که من هم مانند هزاران فلسطینی دیگر شاهد تکه تکه شدن سرزمین خود بوده‌ام. اتفاقی که در نوع خود بزرگترین اتفاق تاریخ معاصر است. من هم مثل بقیه فلسطینیان با این تراژدی دست و پنجه نرم می‌کنم و طبیعی است که من در میان این حوادث و این عواملی که مردم مرا از هم پراکنده کرده است دیدگاهی داشته باشم. از یک طرف به عنوان یک پناهنده از یک طرف به عنوان یک شاعر... مهم آن است که من چگونه بین این دغدغه‌ها رابطه ایجاد می‌کنم و چگونه این دغدغه وطن و دغدغه‌های شخصی خودم را در زمینه هنری درمی‌آمیزم.  من باید به شیوه‌ای متمسک بشوم که هنری باشد و این درد را آرام کند.

نبریص شعری را هنری می‌داند که ویژگی‌های مشخص و از پیش تعیین شده‌ای ندارد. او در این زمینه می‌گوید که در شعر به طور خاص و در نوشتن به طور کلی ویژگی و معیارهای مشخصی وجود ندارد. هنرها سخت هستند و هر شاعری در تعامل با فرهنگ و شیوه و اسلوب خودش شعر می‌نویسد.  

در ادامه این مصاحبه از این شاعر فلسطینی درمورد سئوال‌های پرسیده شد که او در شعرهایش مطرح می‌کند اما بی‌پاسخ آنها را رها می‌کند. و نبریص در جواب این پرسش گفت که از یک طرف پاسخی برای سئوال‌هایی که مطرح می‌کنم ندارم و از طرف دیگر هم باید بگویم که این سئوال‌ها بسیار شریف‌تر و اصیل‌تر از آنی هستند که پاسخی داشته باشند. چون بسیاری از پاسخ‌ها تقلبی و درازگویی هستند و تزویر و دروغ دشمن شعر است.

 

زمان انتشار : 1391-02-18