۱۳۹۷/۰۳/۰۲
۱۲:۵۵ ب٫ظ

- تشدید حملات نظامی و سیاسی حاکمیت بحرین علیه ملت با طرح موضوع انحلال احزاب و جمعیت‌های سیاسی این کشور اوضاع این جزیره را وارد بحران جدیدی کرد. روزنامه وطن امروز

تقابل دولت بحرین با ملت

نویسنده: حسن هاني‌زاده

خاندان آل‌خلیفه که در سرکوب مطالبات مردمی از همه ابزارهای نظامی، سیاسی و رسانه‌ای منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کردند اکنون فضای امنیتی شدیدی را بر این جزیره تجزیه شده از ایران بزرگ، حاکم کرده‌اند.

خانواده خلیفه که با کمک دولت فاشیستی عربستان صدها تن از تظاهرکنندگان بحرینی را به قتل رسانده‌اند اکنون وارد فاز تحمیل اختناق سیاسی بر ملت بحرین شده‌اند.

دستور اخیر دولت جزیره ایرانی بحرین برای انحلال جمعیت وفاق ملی و جمعیت عمل اسلامی که دارای کرسی‌هایی در پارلمان هستند نشان می‌دهد که طرح سازمان یافته‌ای برای حذف اکثریت مردم بحرین از صحنه سیاسی تهیه شده است.

عربستان‌ که فاقد هرگونه نهادهای مدنی و دموکراتیک است بارها نگرانی خود را از گسترش محبوبیت احزاب شیعی در بحرین به آل خلیفه ابراز كرده بود.

جمعیت وفاق ملی و عمل اسلامی 2 حزب شیعی هستند که در انتخابات سال گذشته پارلمان بحرین روی هم بیش از 45 درصد از مجموع 44 کرسی پارلمان بحرین را به‌دست آوردند.

با ” عربستان‌ که فاقد هرگونه نهادهای مدنی و دموکراتیک است بارها نگرانی خود را از گسترش محبوبیت احزاب شیعی در بحرین به آل خلیفه ابراز كرده بود. “ اینکه در طول سال‌های اخیر که شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه شاه بحرین یک سلسله اصلاحاتی در این جزیره اشغال شده ایرانی بر قرار کرد فضای همگرایی مناسبی بر این جزیره حاکم شد اما شیخ خلیفه بن سلمان نخست‌‌وزیر با دادن هر گونه آزادی به ملت بحرین مخالفت می‌کرد.

شیخ خلیفه که عموی شیخ حمد بن عیسی است، پادشاهی را حق قانونی خود می‌داند اما بر اساس یک توافق به‌عمل آمده میان خاندان آل خلیفه وی به عنوان نخست‌وزیر مادام‌العمر باقی خواهد ماند. از سال 1971 که جزیره بحرین در یک توطئه سازمان یافته از سوی انگلیس جنایتکار و به دلیل ضعف و زبونی شاه خائن ایران از پیکره ایران بزرگ جدا شد خانواده آل‌خلیفه بر این جزیره حکومت می‌کنند.

جدایی جزیره بحرین از ایران یکی از تلخ‌ترین رخدادهای تاریخ یکصد سال اخیر ایران به‌شمار می‌رود زیرا داغ جدایی جزیره بحرین همچنان در دل میهن‌پرستان واقعی ایران باقی مانده است.

در سال 1970 دولت جنایتکار انگلیس برای قطع ارتباط ساکنان جزیره بحرین با وطن خود ایران در یک رفراندم ظاهری و شکلی و با استفاده از ضعف رژیم شاه این‌ جزیره را از ایران جدا کرد.

در آن سال به‌رغم مخالفت «اوتانت» دبیر کل وقت سازمان ملل متحد‌، دولت جنایتکار انگلیس ‌هزاران بنگلادشی، هندی و پاکستانی را به عنوان شهروندان بحرینی به این جزیره منتقل ” در سال 1970 دولت جنایتکار انگلیس برای قطع ارتباط ساکنان جزیره بحرین با وطن خود ایران در یک رفراندم ظاهری و شکلی و با استفاده از ضعف رژیم شاه این‌ جزیره را از ایران جدا کرد. “ کرد و آنان را در رفراندم جدایی بحرین شرکت داد.

بنابر این از آنجایی که ساکنان اصلی بحرین از حق مشارکت در رفراندم جدایی بحرین محروم شدند این همه پرسی باید از سوی ایران «کان‌لم‌یکن» تلقی شود و موضوع بازگشت بحرین به آغوش ایران اسلامی در نهادهای بین‌المللی مطرح شود.

اکنون با اینکه ایران از حق خود برای مطالبه جزیره بحرین کریمانه گذشت کرده و هیچگونه ادعای ارضی نسبت به این جزیره ندارد اما حاکمیت بحرین کوچک‌ترین حق مشارکت سیاسی برای ساکنان اصلی این جزیره قائل نیست

از زمانی که مردم بحرین برای طرح مطالبات شرعی و قانونی خود دست به تظاهرات زدند آمریکا، عربستان و حکام بحرین در یک توطئه مشترک تلاش کردند تا تظاهرات مردم بحرین را سر‌کوب کنند. لذا با چراغ سبز آمریکا، هزاران تن از کماندوهای سعودی که زیر نظر نیروهای ضد شورش آمریکا آموزش دیده‌اند برای سرکوب شیعیان بحرین وارد این جزیره شدند.

استفاده گسترده نیروهای امنیتی عربستان و بحرین از ابزارهای خشونت آمیز علیه جوانان این جزیره دسترسی به هر گونه راه حل سیاسی در بحرین را ناممکن کرده است.

تشدید حملات نظامی نیروهای مشترک سعودی بحرینی علیه مردم بحرین که با سانسور شدید خبری همراه بود زمانی آغاز شد که رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا به ریاض و منامه سفر کرد. این امر نشان می‌دهد که این سرکوب‌ها با اجازه آمریکا صورت گرفته زیرا قطعا بدون چراغ سبز این کشور نیروهای ” استفاده گسترده نیروهای امنیتی عربستان و بحرین از ابزارهای خشونت آمیز علیه جوانان این جزیره دسترسی به هر گونه راه حل سیاسی در بحرین را ناممکن کرده است. “ سعودی تحت هیچ شرایطی نمی‌توانستند وارد بحرین شوند.

انحلال جمعیت‌های وفاق ملی و عمل اسلامی موجب خواهد شد که هواداران این 2 جمعیت سیاسی ‌ناچار شوند به‌صورت مخفیانه و زیر‌زمینی علیه حاکمیت بحرین فعالیت خود را از سر گیرند.

این امر در دراز‌مدت شرایط شکننده‌ای برای این جزیره بوجود خواهد آورد و تقابل میان حاکمیت و مردم را تشدید خواهد کرد.

از سوی دیگر در حالی که آمریکا اخیرا بدون ارائه هیچگونه مدرکی ایران را به کمک به نیروهای دولتی سوریه متهم می‌کند نسبت به دخالت آشکار نیروهای عربستان در سرکوب مردم بحرین هیچگونه عکس‌العملی از خود نشان نمی‌دهد.

این امر ثابت می‌کند که آمریکا درباره دموکراسی و مردم‌سالاری در جهان و منطقه نگاه دو‌گانه‌ای دارد.

در جایی که حاکمیت با سیاست های آمریکا و غرب همراهی کامل دارد آمریکا هیچگونه حق سیاسی برای مردم آن کشور قائل نیست اما اگر حاکمیت یک کشور با سیاست‌های آمریکا همسویی ندارد واشنگتن با استفاده از ابزار و شعار دموکراسی و آزادی به تحریک مردم علیه حاکمیت می‌پردازد.

بنا بر این رخدادهای اخیر منطقه به خوبی چهره منافقانه آمریکا درباره آزادی ملت‌ها را به‌خوبی آشکار کرد.

این رخدادها ثابت کرد که آمریکا در هر حرکت مردمی منافع خود را بیش از دسترسی ملت‌ها به حقوق مدنی خود مورد توجه قرار می‌دهد و هر حرکت مردمی را بر اساس مصالح و منافع خود مدیریت می‌کند.

 

زمان انتشار : 1390-01-01