۱۳۹۷/۰۱/۲۶
۱۲:۱۵ ب٫ظ

"علي النعيمي " و هيئت همراهش در اين سفر به طور جداگانه با رئيس جمهور، وزير صنايع نفت و گاز و برخي ديگر از مقامات عالي رتبه تركمنستان ديدار و درباره گسترش و تحكيم همكاري‌هاي 2 جانبه در زمينه‌هاي سوخت و انرژي، مشاركت و سرمايه‌گذاري شركت‌هاي عربستاني در صنعت نفت و گاز ‌تركمنستان و ن

تلاش عربستان برای توسعه روابط با همسایه شمالی ایران

وزير نفت عربستان به منظور توسعه روابط سياسي و اقتصادي كشورش با تركمنستان در راس يك هيئت بلندپايه وارد عشق آباد شد.

در عشق‌آباد، وزارت نفت و گاز و منابع معدني تركمنستان اعلام كرد كه عشق‌آباد طرح امكان‌سنجي احداث پالايشگاه جديد نفت خود را به مناقصه بين‌المللي گذاشته است.

اين پالايشگاه قرار است در منطقه "اوكارم " استان بالكان، واقع در نزديكي ساحل شرقي درياي خزر احداث شود.

پايگاه خبري وزارت صنعت نفت و گاز و منابع معدني تركمنستان با تاييد اين خبر تصريح كرد: در همين راستا از تمام شركت‌هاي خارجي دعوت شده است كه همه پيشنهادات خود در اين زمينه را تا 20 ژوئيه سال جاري ميلادي، به كميسيون مناقصات صنعت نفت و گاز تركمنستان ارائه كنند.

همزمان با تصميم اخير دولت تركمنستان، وزير نفت عربستان سعودي در راس يك هيئت بلند پايه اقتصادي، سياسي وارد عشق‌آباد شد.

"علي النعيمي " و هيئت همراهش در اين سفر به طور جداگانه با رئيس جمهور، وزير صنايع نفت و گاز و برخي ديگر از مقامات عالي رتبه تركمنستان ديدار و درباره گسترش و تحكيم همكاري‌هاي 2 جانبه در زمينه‌هاي سوخت و انرژي، مشاركت و سرمايه‌گذاري شركت‌هاي عربستاني در صنعت نفت و گاز ‌تركمنستان و نيز تقويت همكاري‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي بين رياض و عشق‌آباد بحث تبادل نظر مي‌كند.

تركمنستان داراي 2 پالايشگاه بزرگ نفت و توليد فراورده‌هاي نفتي و پتروشيمي شامل پالايشگاه "تركمنباشي " در شهر تركمنباشي و پالايشگاه "سيدي " در استان لباب در شرق اين كشور است.

بنا به اعلام وزرات نفت و گاز تركمنستان، عشق‌‌آباد هم اكنون تمام سوخت مورد نياز خود را در داخل توليد مي‌كند و احداث پالايشگاه‌هاي جديد با هدف ايجاد و افزايش توان صادرات اين محصولات صورت مي‌گيرد.

نفت خام و فراورده‌هاي نفتي،گاز مايع و گاز طبيعي از مهمترين اقلام صادراتي و ارز آور تركمنستان هستند و دست‌اندركاران اين صنعت، در چند روز گذشته با انتشار گزارشي اعلام كردند: اين كشور از محل صادرات گاز طبيعي، گاز مايع، نفت، فراورده‌هاي نفتي‌، پتروشيمي و پلي‌پروپيلن، ظرف سه ماه اول سال جاري ميلادي، 1.7 ميليارد دلار درآمد خالص كسب كرده‌است.

تركمنستان سالانه حدود 80 ميليارد متر مكعب گاز و بيش از 10 ميليون تن نفت خام توليد مي‌كند و قصد دارد ميزان توليد گاز خود را تا سال 2020 ميلادي به 250 ميليارد متر مكعب در سال افزايش دهد.

 

زمان انتشار : 1390-02-02