۱۳۹۷/۰۱/۳۰
۸:۱۹ ب٫ظ

نه تنها میدان «التحریر» در قاهره پایتخت مصر و میدان «ابراهیم» در شهر اسکندریه با نقاشی‌های گرافیکی در جریان انقلاب سال 2011 مردم رنگ و بوی انقلابی به خود گرفته است که حتی دانشگاه‌ها، ساختمان‌های دولتی کوچک و بزرگ و خیابان‌های مختلف همگی با نقاشی‌هایی گرافیکی مختلف از رخوت و سکون

ثبت انقلاب مصر با نقاشی‌های گرافیکی بر دیوار

انقلاب 25 ژانویه برای مردم مصر تنها به منظور ایجاد تغییرات در عرصه سیاسی و یا اقتصادی نبوده است. مردم این کشور با تمام شور و حماسه‌ای که در خود داشتند انقلاب مردمیشان را به ثمر رساندند تا در عرصه هنر، اندیشه و ادبیات نیز تحولاتی به وجود بیاورند.

نقاشی گرافیک نسبت به دیگر انواع نقاشی چون کار با آبرنگ و یا رنگ روغن هنری جدید بشمار می‌آید که چند دهه بیشتر از عمر آن نمی‌گذرد. این هنر در سال‌های حکومت حسنی مبارک و در زیر فشار و اختناق آن دوره نتوانست چندان پربار باشد. اما با شکل گرفتن انقلاب نقاشی‌های بسیاری در این نوع هنری بر دیوارهای خیابان‌ها جان گرفت که هر یک به شکلی پیام خود را درمورد انقلاب به مردم می‌رساندند.  

به نقل از سایت خبری جزیره نت، نقاشی گرافیکی از ابتدای شعله‌ور شدن جرقه‌های نخستین انقلاب مصر در کنار مردم و همپای آن‌ها بوده است. هنرمندان مصری اندیشه‌های خود را برای پرشورتر کردن احساسات انقلابی مردمی از این طریق بر دیوارها رسم می‌کردند و یا لحظات ویژه و حماسی انقلابشان را به این شکل بر حافظه شهرهای خود جاویدان می‌کردند.

نه تنها میدان «التحریر» در قاهره پایتخت این کشور و میدان «ابراهیم» در شهر اسکندریه با نقاشی‌های گرافیکی در جریان انقلاب سال 2011 مردم رنگ و بوی انقلابی به خود گرفته است که حتی دانشگاه‌ها، ساختمان‌های دولتی کوچک و بزرگ و خیابان‌های مختلف همگی با نقاشی‌هایی گرافیکی مختلف از رخوت و سکون پیش از انقلاب به حماسه و شور پس از این بیداری ملی مبدل شده است. این تصاویر که در ابتدا نقاشی‌های ساده‌ای بودند رفته رفته مبدل به کارهای هنری ویژه و قابل تامل شدند.

در همین راستا گروهی از جوانان هنرمند در چهارمین دور از جشنواره گرافیک شرکت کرده‌اند تا آثار مرتبط با انقلاب خویش را در معرض دید دوستدارن هنر قرار دهند. این دور از نمایشگاه مذکور «رنگ و دیوار و اندیشه» نام دارد و هنرمندان شرکت کننده با آثار انقلابی خود در آن حضور پیدا کرده‌اند.

«هبه سیف الدین» مدیر یکی از مراکز فرهنگی مصر درباب این هنر به جزیره نت گفت: نقاشی گرافیکی در مصر مبدل به ابزاری شد که انقلابیون با آن توانستند انقلاب را پرشور کنند. این هنر برای ما مبدل به ابزاری شد که اعتراضمان را به گوش دیگران برسانیم. وی همچنین درمورد آثار شرکت کننده در جشنواره مذکور گفت: جوانان رویدادهای سیاسی کشورشان را به تصویر کشیده‌اند. البته خوش‌بینی و امید و آرزو نسبت به آینده نیز در این آثار به خوبی مشهود است.

http://aljazeera.net/news/pages/ef5c52d0-d9cb-4472-a1e9-0465fb39d86d

 

زمان انتشار : 1391-04-13