۱۳۹۷/۰۲/۱۰
۹:۱۴ ق٫ظ

این کاریکاتورها احساس انقلابیون را در روزهای پرتنش پیش از انقلاب، با نگاهی طنزآلود در معرض دید علاقمندان به روند انقلاب مصر قرار می‌دهد و نشان می‌دهد که مردم چگونه به حوادث آن روزها نگاه می‌کردند. در واقع این کار سعی داشته تمام آثار هنری انجام شده در جریان انقلاب مصر را ثبت و جا

ثبت انقلاب مصر در لوحه‌های فشرده

به نقل از سایت خبری جزیره نت، مجلس اعلی فرهنگ مصر مجموعه‌ای از لوحه‌های فشرده مرتبط با انقلاب این کشور را منتشر کرده است.

مجلس اعلی فرهنگ مصر اخیرا در مجموعه‌ گسترده‌ای، شعارها، عکس‌ها و کاریکاتورهای مربوط به انقلاب را در لوح‌های فشرده‌ای منتشر کرده است.

بیش از 25 هزار عکس مستند از انقلاب 25 ژانویه قسمتی از این مطالب را تشکیل می‌دهد. این عکس‌ها در جریان انقلاب مصر گرفته شده‌اند و راوی جوانب مختلف انقلاب مصر می‌باشند.

این مجموعه توسط نبیل بهجت استاد تئاتر دانشگاه حلوان و مدیر مرکز ابتکارهای بیت السحیمی در ده بخش مجزا تهیه و تدارک دیده شده است.

بیانیه‌ها و منشورهای میدان التحریر که شامل نوشته‌ها و گفته‌های انقلابیون در جریان انقلاب 25 ژانویه مصر و پس از به ثمر رسیدن آن می‌باشد، بخش اول این کار است.

بخش دوم به کاریکاتورهایی اختصاص داده شده است که توسط هنرمندان مصری در میدان التحریر کشیده شده بود. این کاریکاتورها احساس انقلابیون را در روزهای پرتنش پیش از انقلاب، با نگاهی طنزآلود در معرض دید علاقمندان به روند انقلاب مصر قرار می‌دهد و نشان می‌دهد که مردم چگونه به حوادث آن روزها نگاه می‌کردند. در واقع این کار سعی داشته تمام آثار هنری انجام شده در جریان انقلاب مصر را ثبت و جاودان کند.  

شعارهای مردمی و پلاکاردهایی که در طی انقلاب توسط افراد و اشخاص مختلف برافراشته شده بودند تا اعتراض خود را فریاد بزنند، بخش سوم این کار را دربرمی‌گیرد و بخش چهارم نیز با موضوعی نزدیک، شعارهای نوشته شده و آویخته شده در میدان التحریر را در خود گنجانده است.

تصاویری از چادرهای اطراف میدان التحریر و شیوه ساختن آن‌ها و حتی مواد به کار رفته در ساخت این چادرها موضوع بخش پنجم این لوحه‌های فشرده را تشکیل می‌دهد و لوح فشرده ششم به پرچم‌های مختلفی می‌پردازد که در روزهای انقلاب توسط انقلابیون بیشتر استفاده می‌شد. به عنوان مثال پرچم ملی کشور مصر در جریان انقلاب 25 ژانویه این کشور بر روی دست‌ها و صورت‌ها و بر روی دیوارها و اماکن مختلف به شکل وسیعی رسم می‌شد. پس از پرچم ملی مصر، پرچم احزاب مختلف دینی و سیاسی جای داشتند و این پرچم‌ها نشان از روح جاری روزهای انقلاب در این سرزمین می‌باشد.

تصاویری از برخی از حوادث غم‌انگیز انقلاب و حضور چهره‌های مختلفی از گروه‌های سنی متفاوت، انواع شیوه‌های بیان و اعتراض، شعارهای نوشته شده بر دیوارها که حاوی احساسات مردم نسبت به انقلاب و حوادث می‌باشد و همچنین هنرهای مربوط به انقلاب موضوعات دیگر لوحه‌های این مجموعه را دربرمی‌گیرد. 

 

زمان انتشار : 1391-02-30