۱۳۹۷/۰۱/۲۷
۱:۲۵ ب٫ظ

الامه- سریال نژادپرستی هالیوود ادامه دارد."جانگوی رها شده" تازه ترین اثر از این دست است که لنزهای تصویرگر را به سوی سیاهان پس از مسلمانان و اعراب ، نشانه رفته است.


“جانگوی رها شده”، روایتی دیگر از نژادپرستی هالیوود

به عقیده « اسپایک لی»، کارگردان آفریقایی تبار سینمای آمریکا، « جانگوی رها شده» عزت سیاهان آفریقا را نشانه رفته است، سیاهانی که سالیان سال رنج بردگی را به دوش کشیده‌اند. اما آیا تنها سیاه پوستان قربانی این جانگوها شده‌اند؟
« اسپایک لی» کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده و بازیگر سیاه‌پوست آمریکایی ضمن بایکوت این فیلم، در صفحه خود در تویتر می‌نویسد: برده داری آمریکایی در فیلم های غرب آمریکا از جمله آثاری به کارگردانی سرگئی لیون وجود نداشته است . اجداد من برده بودند . از آفریقا ربوده شدند و من برایشان احترام قائلم.
وی در گفتگویی با مجله وایب، ضمن اعلان عدم مشاهده این فیلم، «جانگوی آزاد شده» را توهینی به آباء و اجداد خود می‌داند.
 « جانگوی رها شده» جدیدترین ساخته کوئنتین تارانتینو است، این فیلم که در ژانر فیلم‌های وسترن جای گرفته و فیلمی کمدی درام به شمار می‌آید، حکایت‌گر برده‌ای « جانگو» نام است، که با کمک « شولتر» (با بازی کریستوف والتز) شکارچی آلمانی آزاد می‌شود و برای نجات همسرش، با خشونت تمام همه برده‌داران را به کام مرگ می‌کشد.
تارنتینو که به نمایش عریان خشونت در فیلم‌هایش شهره است، جشن اکران و مراسم فرش قرمز این فیلم را به خاطر حادثه دلخراش تیراندازی مدرسه ابتدایی در نیوتان، لغو کرد.گرچه شرکت وینستین این اقدام را به منظور همدردی با خانواده های داغدار اعلام می‌کند، اما در واقع از بیم آن است که خشونت زیاد این فیلم، زمینه ساز جنایت‌های دیگری از این دست در عالم واقعیت باشد، همانطور که کشتار در یک کلیسا نیز بر اساس سکانسی از فیلم « بیل را بکش»، صورت گرفت.
اما در پس پرده‌های هالیوود چه می‌گذرد؟ امروزه تاثیر غول‌های رسانه‌ای در شکل گیری افکار عمومی جهانی و کانالیزه کردن ذهن مخاطبان، بر کسی پوشیده نیست، این تاثیرگذاری تنها به هالیود منحصر نمی‌شود، بلکه همه رسانه‌های جهان را در بر می‌گیرد. این ابزار تاثیرگذار جهانی، به راحتی می‌تواند جریان ذهنی مخاطبان خود را در مسیر هدایت شده پیش برده و در سطح جهانی گسترش دهد.
بهترین شاهد این دعوی، کتاب « عرب پرده سینما، شرور است: چگونه هالیوود مغزها را شستشو می‌دهد؟» است. جک جی شاهین، نویسنده آمریکایی لبنانی تبار این کتاب، با تحلیلی نقادانه و موثق، بیش از 900 فیلم هالیوودی را بررسی می‌کند، که در آن‌ها تصویری خلاف واقعیت از مرد و زن و حتی کودکان عرب و مسلمان به نمایش می‌گذارد.
این مشاور خبری امور خاورمیانه کانال سی بی اس، با تکیه بر این اسناد ثابت می‌کند: بیش از یک قرن است که هالیود تصویری از یک امت شرور به افکار عمومی القا می‌کند، هالیوود شبیه همان تصویری را از خاورمیانه و اسلام و عرب و ایران در ذهن مخاطبان جهانی ثبت کرده است، که رسانه‌های آلمانی و غربی ماجرای هولوکاست را در افکار عمومی آلمان عادی و به حق جلوه داده‌اند.
همانطور که در « جانگوی رها شده» درباره برده‌های سیاه پوست می‌بینیم، تصویری که هالیود از این اقشار و از کشورهای جهان سوم در ذهن مخاطب حک می کند، این است که سفید پوست آمریکایی با مقاومتی حیرت انگیز و نبردی شجاعانه، خود را از چنگال دشمن نجات می‌دهد، این تصویر سازی‌ها به گونه‌ای است که در پایان فیلم، احساسات مخاطب را برمی‌انگیزد و وی را به تحسین وا‌داشته، و چنین جنایت‌هایی را بر حق می‌شمارد.
در همین حال جی شاهین در کتاب خود از فیلم‌هایی مانند: جسد مومیایی شده ( 1932)، قاهره ( 1942) و پروتوکل ( 1984) و بسیاری از فیلم‌های دیگر نام می‌برد که از نیمه دهه هشتاد، هر هفته در کانال‌های آمریکایی پخش می‌شود.
وی به این نکته اشاره دارد که: نه تنها در تصویرسازی منفی فیلم‌های آمریکایی علیه عرب و اسلام مبالغه شده، بلکه این امر دامن ملت‌های چین و آفریقا و روسیه و غیره را نیز گرفته است.
منابع:
http://aawsat.com/details.asp?section=24&article=710361&issueno=12447
http://www1.youm7.com/News.asp?NewsID=887443&SecID=48&IssueID=0
http://www.ahram.org.eg/Archive/2006/9/26/FACE9.HTM

 

زمان انتشار : 1391-10-09