۱۳۹۷/۰۲/۰۵
۱۱:۳۹ ق٫ظ

داستان وقایع روزمره را با خود همراه دارند لیکن داستان بلند به خاطر فضای بیشتری که برای توضیح و بسط مطالب و پرورش داستان دارد بهتر می‌تواند راوی حوادث و جزئیات تاریخ یک دوره باشد.

جایگاه داستان‌کوتاه در جهان عرب

ادیبان جهان به اشکال متفاوت اندیشه‌ها و اعتقاداتشان را بر کاغذ می‌آورند. گاه ادیبی برای ارتباط بهتر و سازنده با مخاطب خود به رمان‌نویسی روی می‌آورد و با نوشتن یک داستان کامل و بلند از زندگی خیالی و یا حقیقی سعی در انتقال اندیشه‌های خود دارد. اما گاه نویسنده‌ای با روی آوردن به داستان کوتاه تنها به روایت قسمتی کوتاه از زندگی قهرمانان خود می‌پردازد. در واقع داستان کوتاه نسبت به رمان و یا داستان بلند حجم کمتری دارد و از ایجاز بسیاری برخوردار است. ایجاز در داستان کوتاه یکی از ارکان مهم این نوع ادبی بشمار می‌رود و به این دلیل نیز نویسنده باید از موارد حاشیه‌ای دوری کرده و به اصل موضوع داستان خود اشاره کند.

فاطمه سلطان سعید المزروعی داستان‌نویس عرب زبانی است که تاکنون موفق به نوشتن چندین داستان کوتاه شده است که برخی از آن‌ها توانسته‌اند جوایزی را به خود اختصاص بدهند.  

سایت میدل ایست آن لاین در مصاحبه‌ای با این شخصیت ادبی در باب داستان کوتاه و ادبیات کشورهای عربی سخن گفته است.

طبق این مصاحبه المزوعی در پاسخ به سئوالی درمورد نقش داستان کوتاه در روایت تاریخ جامعه گفت که گمان نمی‌کنم وظیفه داستان و حتی رمان نوشتن تاریخ باشد. چون هر یک از این انواع ادبی بر ابتکار و تخیل تکیه دارند. البته داستان وقایع روزمره را با خود همراه دارند لیکن داستان بلند به خاطر فضای بیشتری که برای توضیح و بسط مطالب و پرورش داستان دارد بهتر می‌تواند راوی حوادث و جزئیات تاریخ یک دوره باشد.  

او در ادامه مصاحبه خود با این سایت درمورد انقلاب‌های عربی گفت، هر کشوری حق دارد که سرنوشت خود را مشخص کند. اما آشوب و آشفتگی بعد از این تغییرات باعث نابود شدن چیزهایی می‌شود که مردم پیش از این ساخته بودند. هزینه این خرابی بسیار زیاد است و با هیچ چیز قابل جبران نیست. 

این نویسنده اماراتی در پاسخ به سئوالی درمورد اهمیت و نقش اینترنت نیز گفت، اینترنت و وبلاگ‌های مختلف زایده تکنولوژی مدرن است که در نوع خود بسیار ارزشمند است و برخی از مشکلات چاپ و نشر را از بین برده است. از این منظر اینترنت بسیار سودمند بوده است اما از طرف دیگر همین آسانی درج مطالب باعث شده است که خواننده نتواند نوشته خوب را از بد تشخیص بدهد.

 

زمان انتشار : 1391-02-05