۱۳۹۹/۰۳/۰۵
۶:۵۹ ق٫ظ

نصرالله قادری هنرمند باسابقه تئاتر معتقد است نگاه تبلیغی و شعاری مسئولان باعث شده تا هنرمندان و نمایشنامه‌نویسان کمتر به سراغ نگارش نمایشنامه‌ای درباره فلسطین بروند.

جای خالی تراژدی «فلسطین» بر صحنه تئاتر/سفارش‌هایی که «شعار» شدند!

به گزارش الأمه:

نصرالله قادری نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر که در کارنامه کاری خود نگارش و اجرای نمایشنامه «شاپرک‌ها» با موضوع فلسطین را ویژه گروه سنی کودک و نوجوان به ثبت رسانده است، درباره دلایل کم بودن آثار نمایشی با موضوع مقاومت مردم مظلوم فلسطین گفت: حقیقت این است که وقتی هنرمندان بخواهند به سراغ نگارش نمایشنامه‌هایی با موضوع فلسطین بروند اینگونه به فعالیت آن‌ها نگاه می‌شود که کار سفارشی و شعاری انجام می‌دهند و به همین دلیل هنرمندان از نوشتن چنین آثاری امتناع می‌کنند.

وی تأکید کرد: البته باید به هنرمندان حق داد، زیرا سیستم تصمیم‌گیرنده در ایران درباره موضوع فلسطین تا به امروز بد کار و تبلیغ کرده است. این مهم را هم فراموش نکنیم در اکثر کارتون‌هایی که در همین کشور خودمان نیز از اول انقلاب پخش شده، اکثراً ماجرای کودکی روایت شده که به دنبال مادر خود می‌گردد و این همان نگاهی است که صهیونیست‌ها دارند و به دنبال سرزمین موعود می‌گردند. بدون اینکه متوجه باشیم به صورت ناخودآگاه با کارتون‌هایی که پخش شده ذهنیت خود را به ما منتقل کرده‌اند.

قادری در ادامه سخنان خود متذکر شد: مدام با تبلیغ‌هایی که صهیونیست‌ها انجام داده‌اند در ذهن مردم حک شده که فلسطینی‌ها زمین‌های خود را فروخته و اسرائیلی‌ها آن‌ها را خریده‌اند. از این سو تصمیم‌گیرندگان ما برای تبیین موضوع فلسطین و پرداختن به آن در عرصه هنر هیچ برنامه‌ای نداشته‌اند. به همین خاطر ما هیچ اثر هنری درباره موضوعات مختلف نظیر قتل عام فلسطینی‌ها توسط اسرائیل و چگونگی شکل‌گیری نهضت‌های مقاومت نداریم.

وی با اشاره به ساخت فیلم «الرساله» توسط مصطفی عقاد، اظهار کرد: این فیلم را جهان پذیرفت البته به این دلیل که هالیوود می‌خواست از آن حمایت کند ولی هالیوود از فیلم‌هایی که بخواهند با موضوع فلسطین ساخته شوند، حمایت نمی‌کند به همین خاطر در عرصه سینمای جهان کمتر شاهد پرداختن به موضوع فلسطین و ساخت آثار مختلف در این خصوص هستیم.

این هنرمند و مدرس تئاتر با اشاره به عملکرد نادرست مسئولان که باعث شده سفارشی نوشتن جایگاه نازلی در بین هنرمندان تئاتر پیدا کند، یادآور شد: در جهان، سفارشی نوشتن توسط نمایشنامه‌نویسان اصلاً موضوعی منفی نیست و نمایشنامه‌نویسان یا از کمپانی‌ها، یا سازمان‌ها و یا حتی از جریان‌های فکری خود سفارش گرفته و می‌نویسند. برشت که از نمایشنامه‌نویسان مطرح جهان است اکثر آثارش را در سفارش خط فکری و سیاسی جریانی که به آن باور داشت، می‌نوشت.

قادری در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: سفارشی نوشتن بد نیست ولی شعاری نوشتن بد است. متأسفانه در ایران آنقدر مسئولان سفارش شعاری نوشتن داده‌اند که هنرمندان و نمایشنامه‌نویسان خجالت می‌کشند تا کاری سفارشی انجام دهند.

 

منبع: مهر