۱۳۹۷/۰۱/۲۷
۵:۴۴ ب٫ظ

پدر «کنفانی» علاقمند بود که فرزندش تاجری موفق بشود اما «غسان» از کودکی به ادبیات گرایش داشت و در نهایت نیز دنیای واژه‌ها وی را از آن خود کرد. آرمان مقاومت و ایستادگی در برابر رژیم غاصب صهیونیستی از همان اوان جوانی در جان «کنفانی» وجود داشت و این آرمان به شکل کاملا مشخصی در تمام ن

جشنواره غسان کنفانی و ادبیات مقاومت فلسطین

جشنواره «کنفانی و ادبیات مقاومت» روز شنبه گذشته در شهر نابلس واقع در فلسطین اشغالی آغاز به کار کرد و امروز چهارشنبه نیز به کار خود خاتمه داد.

به نقل از سایت خبری جزیره نت، جشنواره مذکور در پنج روز کاری خود به نمایش تعدادی فیلم درباره زندگی «غسان کنفانی» و همچنین اجرای تعدادی نمایش الهام‌ گرفته شده از نمایشنامه‌های وی پرداخت. در حاشیه این جشنوراه نمایشگاه‌های مختلفی نیز درمورد آثار سنتی و بومی فلسطین اشغالی و عرضه آخرین کتاب‌های به چاپ رسیده برای علاقمندان برپا شد. نمایشگاهی از آثار «ناجی العلی» کاریکاتوریست فلسطینی نیز از دیگر برنامه‌های مختلف و گوناگونی بود که در این جشنواره برای عموم برگزار شد.

«کنفانی» در آوریل سال 1936 در عکا دیده به جهان گشود. وی نویسنده و روزنامه‌نگار مشهور فلسطینی و یکی از اعضای رهبری جبهه مردمی برای آزادی فلسطین بود. او از جمله نویسندگانی توانای عرصه اجتماعی فلسطین و ادبیات داستانی عربی بشمار می‌رفت که آثار تاثیرگذارش به دور از شعارنویسی، مفاهیم عمیقی را درباب زندگی برای خوانندگان خود بیان می‌کند.  

پدر «کنفانی» علاقمند بود که فرزندش تاجری موفق بشود اما «غسان» از کودکی به ادبیات گرایش داشت و در نهایت نیز دنیای واژه‌ها وی را از آن خود کرد. آرمان مقاومت و ایستادگی در برابر رژیم غاصب صهیونیستی از همان اوان جوانی در جان «کنفانی» وجود داشت و این آرمان به شکل کاملا مشخصی در تمام نوشته‌های او و زندگیش نمود پیدا کرده است.

اگرچه «غسان کنفانی» خود در اردوگاه‌های فلسطینان جنگزده زندگی نکرد، اما توانسته است به خوبی مصائب و رنج‌های این فلسطینیان را به رشته تحریر دربیاورد.

«ناجی ضاهر» نویسنده و داستان نویس فلسطینی شرکت کننده در این جشنواره درباب این شخصیت ادبی گفت: داستان‌ها و نوشته‌های «کنفانی» به ما نشان می‌دهد مقاومت هرگز در فلسطین از بین نرفته است و تنها  در هر دوره‌‌ای شکلی جدید به خود گرفته است.

نوشته‌های وی الهام‌گر برخی فیلمسازان در کشورهای عربی و حتی ایرانی بوده است. به عنوان مثال داستان «فریب‌خوردگان» توسط «توفیق صالح» و «بازگشت به حیفا» فیلم اقتباس شده از یکی از رمان‌های «کنفانی» نمونه‌هایی از این آثار می‌باشد. در ایران نیز «سیف الله داد» در سال 1373 شمسی فیلمی با نام «بازمانده» را بر پایه یکی از داستان‌های این نویسنده فلسطینی ساخت.

«غسان کنفانی» در 8 ژوئیه سال 1972 در یک حادثه تروریستی تنظیم شده توسط سازمان جاسوسی اسرائیل موسوم به موساد ترور شد. این حادثه در بیروت و با انفجار بمبی در ماشین «کنفانی» روی داد.

http://www.aljazeera.net/news/pages/9d4ab156-0e08-41c4-8986-c70a16194f1c

 

زمان انتشار : 1391-04-28