۱۳۹۸/۰۵/۱۳
۶:۳۴ ق٫ظ

مراسم افتتاحیه جشنواره سينمای افغانستان عصر روز گذشته 12 مرداد با حضور سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و رییس افغان فیلم در تالار سینمای پوهاند عنایت الله شهرانی دانشکده هنر برگزار گردید .

جشنوارۀ سینمای افغانستان افتتاح شد

به گزارش الأمه:

در مراسم گشایش این جشنواره، دست اندرکاران سینما، شماری از مقام‌های دولتی و شماری از فرهنگیان شرکت کرده بودند.

صحرا کریمی، رییس افغان فیلم در مراسم گفت: «خوشحالم به‌خاطر این‌که اولین آرزویم جامۀ عمل پوشید؛ من دوست داشتم جشنواره برگزار بکنیم، در سالن‌های سینما در بیرون برگزار کنیم، بلیت بفروشیم و مردم بیایند و مطمئن هستم که در هشت روز آینده مردم زیادی خواهند آمد و این صد فلیم را که پنجاه فلم آن کوتاه هست و پنجاه فلیم بلند مستند هست از فلیم سازان خود افغانستان را ببینند و قصه‌های افغانستان را ببینند که ما در گذشته چه داشتیم و ما چه را از دست دادیم.»

این جشنواره که به مناسبت صدمین سال‌روز استرداد استقلال افغانستان برگزار شده‌است، چهارمیلیون هزینۀ آن را حکومت می‌پردازد.

این نخستین جشنوارۀ سینمای افغانستان است که از سوی حکومت روی آن سرمایه‌گذاری شده‌است. قرار است صدفیلم در هشت روز آینده در چهار محل در کابل - تالار سینمای آی خانم در پل سرخ، نما رسانه در دشت برچی، تالار سینمای دانشکده هنرهای زیبای در دانشگاه کابل و تالار سینمای افغان فیلم – به نمایش گذاشته شوند.

هزینۀ بلیت این جشنواره، برای دانشجویان بیست افغانی و برای دیگر شهروندان پنچاه افغانی درنظر گرفته شده‌است.

این رویداد بی‌پیشینه، با استقبال سینماگران و شهروندان کشور همراه شده‌است.

عزیز دلدار، سینماگر افغانستان در این باره گفت: «جشنوارۀ سینمای افغانستان، البته، یک نوید بسیار نیک است برای تمام سینماگران و فیلم سازان افغانستان. من خودم خیلی خوشحال هستم که در سال‌های اخیر برای اولین بار یک جشنواره مختص برای سینمای افغانستان اتفاق می‌افتد.»

رویا موسوی، شهروند کابل نیز افزود: «برگزاری این جشنواره در حقیقت ارج‌گزاری به ارزش‌های فرهنگی و ملی افغانستان است. این اتفاق بسیار امیدوار کننده است.»

صد فیلمی‌که برای این جشنواره برگزیده شده‌اند، فلم‌هایی استند که پنجاه و یک سال فلم سازی و پرداختن به سینما را در افغانستان در اذهان زنده می‌سازند.

 

منبع:طلوع نیوز