۱۳۹۷/۰۲/۰۳
۹:۳۳ ب٫ظ

او در این کتاب هم مورخ و هم داستان‌نویس است. مورخ از این لحاظ که کوشیده است خاطره لبنان را به ثبت برساند و از سمت داستان‌نویسی خود نیز سعی داشته تا جهان متضاد انسان‌های این سرزمین و فساد روزگار را به تصویر بکشد.

جنگ داخلی لبنان به روایتی دیگر

تمام کشورهای جهان به اشکال گوناگون شاهد جنگ‌های مختلف بوده‌اند. برخی از جنگ‌ها به دلیل هجوم نیروهای اشغالگر و بیگانه سر می‌گیرند و برخی از جنگ‌ها نیز در میان گروه‌ها و فرقه‌های مختلف موجود در یک کشور شعله‌ور می‌شوند. اما تفاوتی نمی‌کند که داخلی باشند و یا براثر هجوم بیگانگان آغاز شده باشند. چرا که تمام انواع جنگ در یک ویژگی با هم مشترک هستند؛ ویرانی.

جنگ‌ها به خاطر زیاده‌خواهی‌های جنگ‌افروزان شروع می‌شوند. اما هزاران و یا حتی میلیون‌ها نفر را در آتش ویرانی و خرابی‌های خود به کام مرگ می‌کشانند. نوشتن از آسیب‌های جنگ و مشکلات بی‌پایان این بلای انسانی موضوعی است که همیشه نویسندگان و ادیبان را به خود جلب کرده است. نویسندگانی که می‌کوشند با نشان دادن زشتی‌های این پدیده، در حد توان خود دست به تغییر بزنند و چه بسا بتوانند از شعله‌ور شدن جنگ‌های بیشتر جلوگیری کنند.

همین موضوع ایده‌ای بوده است برای «ربیع جابر» تا بار دیگر راوی دردها و مصائب مردم لبنان در جنگ داخلی این کشور باشد.

به نقل از سایت روزنامه دار الحیاه، «پرندگان تعطیلات ان» کتاب است از «ربیع جابر» که به جنگ داخلی این کشور در میان سال‌های 1975 تا 1976 می‌پردازد و داستانی را پیش‌روی خواننده قرار می‌دهد که در آن جنگ انسان‌ها را می‌آزماید و نتیجه این آزمودن در داستان مذکور به شکل دهشناکی به تصویر کشیده می‌شود.

نویسنده نگارش این داستان را بیست سال پیش شروع کرده بود. او خود درمورد شیوه نوشتن این داستان این گونه توضیح می‌دهد که او در این کتاب هم مورخ و هم داستان‌نویس است. مورخ از این لحاظ که کوشیده است خاطره لبنان را به ثبت برساند و از سمت داستان‌نویسی خود نیز سعی داشته تا جهان متضاد انسان‌های این سرزمین و فساد روزگار را به تصویر بکشد. 

جنگ داخلی لبنان مجموعه‌ای از جنگ‌هایی بود که از سال 1975 در داخل لبنان آغاز شد و با دخالت نیروهای خارجی تا سال 1990 میلادی ادامه پیدا کرد.

 

زمان انتشار : 1391-02-01