۱۳۹۷/۰۶/۲۴
۱۱:۰۹ ق٫ظ

حرم حضرت رقیه (س) دختر گرامی امام حسین (ع) در دمشق این روزها در ایام محرم، میعادگاه عاشقان و عزاداران حسینی است.

حرم حضرت رقیه(س)؛ میعادگاه عزاداران حسینی

به گزارش الأمه:

 مضجع شریف دخترِ امام سوم شیعیان، از مکان های مهم زیارتی عاشقان امام حسین(ع) به ویژه در ایام محرم است. 
ایشان دختر سه ساله امام حسین(ع) بود که پس از واقعه عاشورا به همراه دیگر افراد خانواده آن حضرت، توسط لشکر یزید به اسارت گرفته و به مرکز خلافت یزید، در دمشق برده شد.
بارگاه ایشان در بخش قدیمی دمشق، در مجاورت مسجد اموی است. همان مسجدی که متبرک به قدوم اُسرای واقعه کربلا است. 
طبق نقل‌های متعدد هنگامی که لشکر یزید سر بریده امام حسین(ع) را به شام آورد و به این طفل سه ساله نشان دادند آن حضرت بسیار بی تاب شد و به سبب این شوک و حزن، در روز 5 صفر سال 61 هجری قمری از دنیا رفتند. 
زائران حرم حضرت رقیه پس از عبور از دیواره های سنگی و بلند مسجد اموی به کوچه پس کوچه های باریک و با صفایی می رسند که هنوز شکل قدیمی خود را حفظ کرده اند و تاریخ عظیمی را در دل خود دارند. 
در انتهای این کوچه های تو در تو، گنبد سفیدی که پرچم سیاه عزا در این روزهای ماه محرم بر فراز آن افراشته شده است، رخ نمایی می کند. 
زائران با ورود به حرم و گذشتن از حیاط کوچک این آستان مقدس به ضریح مطهر رقیه بنت الحسین می رسند. 
آستان حضرت زینب(س) خواهر امام سوم شیعیان و حضرت رقیه(س) دختر ایشان، همواره میعادگاه زائرانی است که در ایام سال به سوریه سفر می کنند.
به ویژه در ماه محرم، برگزاری مراسم سوگواری به زبان های مختلف و با حضور عاشقان اهل بیت از ملیت های گوناگون و با حضور زنان و مردانِ پیر وجوان، حال و هوای خاصی به این مکان می بخشد. 
روشن است که در سایه پیروزی های محور مقاومت بر گروهای تروریستی تکفیری و برقراری امنیت، این امکان برای زائران بیش از گذشته فراهم شده که با خیالی آسوده تر و با امنیت بیشتر به این مکان بیایند.
به منظور مقابله با تهدیدهای احتمالی گروه های تروریستی، اهتمام ویژه ای برای مصون نگاه داشتن این اماکن متبرکه شکل گرفته و جوانان مدافع حرم از ملیت های مختلف، با رعایت نهایتِ احترام به زائران، در حفظ امنیت آستان می کوشند.

 

منبع: ایرنا