۱۳۹۷/۰۲/۰۸
۵:۵۶ ق٫ظ

مالین نشر سفیر سوئد: نجیب محفوظ اولین ادیب عرب زبانی بود که توانست این جایزه را از آن خود کند و با آثار گرانبهایش دروازه شناخت ادبیات مصر را به روی جهان غرب گشود.

حضور پرفسور استوار آلن در مراسم بزرگداشت نجیب محفوظ

ه گزارش سایت خبری الشروق، پرفسور استوار آلن هفته بعد از مصر دیدن خواهد کرد. به مناسبت سالگرد درگذشت نجیب محفوظ نویسنده مصری، استوار آلن از اعضای دانشگاه سوئد از مصر دیدن خواهد کرد. آلن به مدت چهار روز از پانزدهم اکتبر تا نوزدهم همین ماه به مصر خواهد آمد و در در مراسم بزرگداشت این نویسنده شرکت خواهد داشت.

استوار آلن که اکنون استاد زبان‌های شناخته شده در دانشگاه سوئد است، در سال 1988 عضو کمیسیونی ادبی بود که جایزه نوبل را به نجیب محفوظ اهدا کرد. نجیب محوظ با دریافت این جایزه ارزشمند ادبی اولین ادیب عربی و شرقی بود که موفق شد این افتخار را کسب کند.

مالین نشر سفیر سوئد در قاهره درمورد این شخصیت ادبی گفت که نجیب محفوظ اولین ادیب عرب زبانی بود که توانست این جایزه را از آن خود کند و با آثار گرانبهایش دروازه شناخت ادبیات مصر را به روی جهان غرب گشود. او در ادامه افزود که ما امسال سالگرد درگذشت این نویسنده بزرگ را گرامی می‌داریم چون سفارت سوئد به این میراث ادبی بزرگ احترام می‌گذارد. او از دیدار پرفسور استوار آلن نیز ابراز خرسندی کرد و گفت ما خوشحالیم که پرفسور استوار آلن به این مناسبت به مصر می‌آید.

استوار آلن روز 17 اکتبر 2011 در کتابخانه اسکندریه سخنرانی خواهد داشت و در روز 18 اکتبر 2011 نیز در دانشگاه آمریکائی قاهره سخنرانی دیگری را ایراد خواهد کرد. او همچنین روز 16 اکتبر به دیدار خانواده نجیب محفوظ خواهد رفت و در گردشی به مرکز شهر قاهره قدیم و محله الجمالیه با نویسنده مصری جمال الغیطانی همراه خواهد بود. محله الجمالیه منبع الهام بسیاری از آثار نجیب محفوظ بوده است.

نجیب محفوظ نویسنده و نمایش‌نامه نویس مصری است که در 11 سپتامبر 1911 در یکی از محله‌های قاهره به نام الجمالیه به دنیا آمد و در 30 اوت 2006 پس از یک عمل جراحی در بیمارستان درگذشت. او تا روز درگذشتش سال‌خورده‌ترین برنده جایزه نوبل در ادبیات و سال‌خورده‌ترین برنده جایزه نوبل پس از برتراند راسل و هالدور لاکسنس بود.

 

زمان انتشار : 1391-02-17