۱۳۹۸/۱۰/۱۸
۹:۲۳ ق٫ظ

حضور گسترده و کم‌‌سابقه مردم ایران در شهرهای مختلف کشورمان و در قالب عزاداری‌های متعدد برگزار شده است. از روز جمعه تا برنامه تشییع سردار شهید سلیمانی در روز سه‌شنبه اکثر شبکه‌های رسانه ملی از شبکه یک تا پنج گرفته تا شبکه افق و «پرس تی‌وی»، ویژه‌برنامه‌هایی ترتیب دادند.

گفت‌وگو با حبیب عبدالحسین، مدیر سایت «پرس تی‌وی» در خصوص بازتاب شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی

حقیقت را به مخاطب نشان دادیم

به گزارش الأمه:

حضور گسترده و کم‌‌سابقه مردم ایران در شهرهای مختلف کشورمان و در قالب عزاداری‌های متعدد برگزار شده است. از روز جمعه تا برنامه تشییع سردار شهید سلیمانی در روز سه‌شنبه اکثر شبکه‌های رسانه ملی از شبکه یک تا پنج گرفته تا شبکه افق و «پرس تی‌وی»، ویژه‌برنامه‌هایی ترتیب دادند. پخش زنده مراسم راهپیمایی بعد از نماز جمعه و گزارش‌های مردمی در چند بخش از ویژه‌برنامه‌های مربوط به مناسبت شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است. شبکه‌های یک، دو، سه، چهار، پنج، آموزش، سلامت، قرآن، امید و افق مراسم اقامه نماز و تشییع سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی را از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی از ساعت 8 به صورت زنده پوشش دادند. همچنین تاثیری که یک رسانه بر فکر مخاطبان خود دارد، متفاوت است. گاهی وب‌سایت یک شبکه بین‌المللی به مراتب از صفحه تلویزیون همان شبكه تاثیرگذارتر است؛ البته این به معنای نفی شبکه نیست بلکه تاثیر مکملی است که بازتاب تصاویر تولیدشده در یک شبکه تلویزیونی از طریق رسانه‌های اجتماعی‌ای است که می‌توانند بر جوامع دوردست داشته باشند. برای بررسی قدرت اثرگذاری رسانه‌ها طی این چند روز مراسم عزاداری سردار شهید سلیمانی، «پرس تی‌وی» در جریان تحولات اخیر عراق به ویژه رویدادهای پس از حمله رسمی آمریکا به حشد الشعبی و ترور سردار دل‌ها، شهید قاسم سلیمانی، با حبیب عبدالحسین، مدیر وب‌سایت و رسانه‌های شبکه «پرس تی‌وی» به گفت‌و‌گو پرداختیم که به دیدگان شما تقدیم می‌شود.
جناب عبدالحسین، برای آگاهی مردم کشورهای غرب و با توجه به ادعاهای دولت آمریکا در مورد شهید سپهبد سلیمانی این روزها «پرس تی‌وی» چه اقدام رسانه‌ای انجام می‌دهد؟
بهترین حرکت این است که چهره واقعی سردار شهید سلیمانی را به مردم جهان نشان دهیم. این در مقابل کاری است که رسانه‌های غربی برای فریب مردم تلاش می‌کنند تصویری کاملا وارونه را به مخاطب عرضه کنند. مردم خود آمریکا باید متوجه این نکته شوند که دولت‌شان اقدامی احمقانه انجام داد چرا که سردار سلیمانی همانگونه که پیکرش تکه‌تکه شد، در میان مردم تکثیر می‌شود و هزاران سلیمانی دیگر ایجاد خواهند شد، اما در خصوص ادعاهایی که مقامات آمریکا اعلام می‌کنند، جالب است توجه مردم جهان را به فیلم منتشرشده از پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده جلب کنیم که در آشکارا اعلام کرد: ما در CIA دروغ می‌گوییم؛ هما‌ن‌گونه که در مورد حمله به حشد الشعبی دروغ گفتند. به همان روشی که اعتراض‌ها به سفارت آمریکا در بغداد را اول انکار و بعد درباره‌اش دروغ‌پردازی کردند؛ بنابراین باید تصویر‌سازی وارونه از حقیقت را که آنها درصدد اعمال آن هستند، افشا کنیم.

از لحظات تظاهرات مقابل سفارت آمریكا در بغداد سایت «پرس تی‌وی» چه نوع اطلاع‌رسانی‌ای كرد؟
«پرس تی‌وی» تصاویری را نشان داد که دولت آمریکا هرگز نمی‌خواست مردم جهان آن را ببینند، در نتیجه نفوذی که مدعی بودند در عراق دارند، شکسته شد. تصاویر لحظه هجوم معترضان عراقی به سفارت آمریکا در بغداد در
20 ثانیه بیش از 6 میلیون بار طی 24 ساعت در توییتر بازدید شد و هزاران لایک و ری‌توییت گرفت. جالب‌تر آنکه بیشتر بینندگان این توییت از ایالات متحده بودند. به بیان دیگر «پرس تی‌وی» توانست آنچه باید نشان می‌داد دقیقا در همان زمانی که لازم بود برای مخاطب هدف به نمایش بگذارد.

به نظر شما چرا اکانت‌های «پرس تی‌وی» در رسانه‌های اجتماعی (سوشال مدیا) مسدود یا محدود می‌شود؟
به دلیل همان تاثیری است که نمی‌خواهند پیام‌های «پرس تی‌وی» به مخاطب غربی برسد. این در حالی است که مردم غرب برخلاف دولت‌هایشان حقیقت‌طلب هستند و آن را جست‌و‌جو می‌کنند. این ویژگی انسان است که می‌فهمد چه کسی حق را می‌گوید.
به همین دلیل است که کل فالوئر توییتر شبکه ما فقط 195هزار نفر است اما فقط یک ویدئوی «پرس تی‌وی» بیش از 6 میلیون بازدید داشته است. این نکته نشان می‌دهد که مخاطبان این شبکه هوشیار هستند و اشخاصی که «پرس تی‌وی» را دنبال می‌کنند، افراد نخبه و تاثیرگذاری هستند، نه حساب‌های غیر‌واقعی. به این محدودیت هم باید اشاره کرد که در مدت کوتاهی بیش از پنج بار حساب‌های شبکه ما در توییتر بسته شده و شرکت فیس‌بوک کاملا دسترسی ما را قطع کرده است. به هر حال ما در زمین آنها بازی می‌کنیم.

از یک طرف علاقه مخاطبان برای پیگیری این «پرس تی‌وی» وجود دارد؛ از طرف دیگر تلاش برای محدود‌کردن آن؛ علت این توجه به «پرس تی‌وی» در چیست؟
«پرس تی‌وی» به‌عنوان رسانه‌ای آزاداندیش مطرح شده و گفتمانی جدید را ایجاد کرده است. به همین دلیل هم مخاطب به دنبال این شبکه می‌آید چرا که تصویری را نشان می‌دهد که می‌تواند معادله‌های سیاسی و اجتماعی را تغییر دهد؛ مثلا در ماجرای حمله به نفتکش‌ها در خلیج‌فارس، رسانه‌های غربی تلاش کردند مسوولیت این اقدام را متوجه ایران کنند؛ پنتاگون فیلمی را منتشر کرد که قایق‌های ایران را در حال نزدیک‌شدن به یک کشتی نشان می‌داد و ادعا کردند که آنها در حال نصب‌کردن مین مغناطیسی بوده‌اند. در این ماجرا تصاویری که «پرس تی‌وی» پخش کرد حقیقت ماجرا را مشخص كرد. فیلم از بالا و توسط بالگرد گرفته شده بود و سه میلیون بار بازدید داشت که از وارونه‌نگاری انجام‌شده توسط آمریکا جلوگیری شد. مشابه این روایت‌ها مكرر اتفاق
افتاده است.

امکان دارد به موارد دیگر هم اشاره کنید؟
بله، آمریکا بعد از ساقط‌شدن پهپاد چند صد میلیون دلاری‌اش ادعا کرد که پهپادی از سپاه را هدف گرفته است درحالی‌که ما تصاویر پهپاد سپاه را از مبدا پرواز تا بازگشت به آشیانه منتشر کردیم و در مقابل این پرسش را مطرح کردیم که فیلم انهدام پهپاد ایرانی کجاست؟ پنتاگون هنوز تصویری منتشر نکرده است و ما برای نشان دادن حقانیت رسانه‌ای خود و فریب‌بودن ادعای آمریكا همچنان این پرسش را مطرح می‌کنیم پهپادی که ساقط کردید، کجاست؟ همچنین رسانه‌های غربی تا جایی که می‌توانند تصاویر میدان التحریر و حمله به کنسولگری‌های ایران در عراق را نشان می‌دهند درحالی‌که اعتراض مردمی عراق مقابل سفارت آمریکا هیچ‌ انعکاسی در رسانه‌های غربی نداشت.

در مقابل شما چه اقدامی انجام می‌دهید؟
ما سعی کرده‌ایم جریان‌سازی کنیم؛ بر این اساس که به جای پرداختن به واکنش‌ها، خود اتفاقات را پوشش می‌دهیم. به نظرم این یک حرکت رو به جلو برای رسانه‌ای پیشتاز محسوب می‌شود. به این نكته هم باید توجه کرد كه این همه تاثیرگذاری «پرس تی‌وی» در حالی است که کل بودجه همه شبكه‌های برون‌مرزی ما چندهزارم بودجه شبکه‌ای در حد راشا‌ تودی هم نیست؛ حال مقایسه شبکه‌های بسیار بزرگتری مانند سی‌ان‌ان بماند. با این همه تلاش ما در «پرس تی‌وی» بر نمایاندن حقیقت در عراق و منطقه ادامه دارد و در مورد ماجرای سردار شهید قاسم سلیمانی هم به‌طور شبانه‌روزی در حال کار هستیم تا دایره اثرگذاری این شهید بر کم‌شدن شر امثال داعش و القاعده از سر ملت‌های منطقه و دلایل عناد آمریکا و استکبار با او را روشن کنیم.

محمد پارسا نجفی

منبع: صبح نو