۱۳۹۷/۰۲/۰۹
۱:۰۳ ب٫ظ

گونتر گراس: اسرائیل با داشتن انرژی هسته‌ای در حد گسترده تنها خطر واقعی برای صلح جهانی بشمار می‌رود و این موضوع درمورد ایران اصلا درست نیست. چرا که ایران هیچ اسلحه هسته‌ای ندارد.

حمایت ادیب آلمانی از انرژی هسته‌ای ایران

شعری از یک شاعر آلمانی موجی از آشفتگی را در محافل سیاسی و ادبی آلمان برانگیخته است.

به نقل از سایت خبری جزیره نت، گفته‌های گونتر گرانس ادیب آلمانی مجامع سیاسی و ادبی آلمان را چنان دچار آشفتگی کرده است که پیش از این سابقه نداشته است. گرانس در این شعر رژیم صهیونیستی اسرائیل را تهدیدی برای صلح واقعی در جهان دانسته است.

او همچنین دولت آنجلیا مرکل را به خاطر اهدای زیردریایی فوق‌پیشرفته به اسرائیل مورد نقد قرار داده است. این زیردریایی که مجهز به کلاهک هسته‌ای است، چند روز پیش از جانب دولت مرکل به اسرائیل اهدا شده بود.

این شعر با سئوال شاعر از خویش آغاز می‌شود. گرانس این گونه می‌نویسد: پرسش من پس از سال‌ها زندگی و با این آخرین قطرات جوهر قلمم از دولتی است که صاحب کلاهک‌های هسته‌ای فراوانی است که به دلیل نبود هیچ گونه کنترل جهانی، تعداد آن‌ها هر روز نیز بیشتر می‌شود.

گراس در ادامه شعر خود با دفاع از ایران می‌نویسد: اسرائیل با داشتن انرژی هسته‌ای در حد گسترده تنها خطر واقعی برای صلح جهانی بشمار می‌رود و این موضوع درمورد ایران اصلا درست نیست. چرا که ایران هیچ اسلحه هسته‌ای ندارد.

اولین عکس‌العمل نسبت به این شعر از طرف نویسنده‌ای یهودی به نام هنریک برودور بوده است. برودور در مقاله‌ای به نام «شاعر و نگران» و در تایید کامل رژیم صهیونیستی گفته است: این گفته‌های گراس بی‌شک برای او مشکلات دائمی با یهودیان در پی خواهد داشت.

در میان موج مخالفت‌ها و زیر سئوال بردن مطالب مطرح شده در شعر گراس، یکی از نمایندگان جناح چپ و مخالف، به نام ولفگانگ گیرکا این حرکت گراس را شجاعانه توصیف کرد و گفت: گراس شجاعت گفتن چیزی را داشت که گروه‌های گوناگون آلمانی درمورد آن سکوت اختیار کرده‌اند.

این نماینده پارلمان همچنین درمورد شعر گراس گفت: مطالبی که در این شعر آمده است باید موجب شرمساری سیاست آلمان باشد. دولتی که سرگرم گفتگوهای دیپلماسی برای آسیب‌زدن به ایران است. آلمان باید به جای این کار، مانع از بروز مشکلات بیشتر بشود.

گونتر ویلهلم گراس نویسنده، مجسمه‌ساز و نقاش آلمانی در 16 اکتبر 1927 در گدانسک کشور لهستان از پدری پروتستان و مادری کاتولیک زاده شد. او عضو برجسته گروه 47 و از نویسندگان بزرگ و سرشناس آلمان است. «طبل حلبی» از مشهورترین آثار اوست که در سال 1959 به چاپ رسید و شهرت فراوانی برای او به همراه آورد. 

 

زمان انتشار : 1391-02-30