۱۳۹۷/۰۲/۱۰
۱:۵۲ ب٫ظ

محمد الدراجی فیلمساز جوان و مشهور عراقی عقیده دارد که حمله آمریکا به عراق سینمای این کشور را کاملا نابود کرد.

محمد الدراجی فیلمساز جوان

حمله آمریکا سینمای عراق را نابود کرد/ می خواهیم دوباره شروع کنیم

محمد الدراجی فیلمساز مشهور عراقی مهمان جشنواره جهانی فیلم فجر بود. وی با فیلم «سفر» در بخش جلوه‌گاه شرق و زیتون های شکسته این جشنواره حضور داشت.

محمد الدراجی متولد ۱۹۷۸ در شهر بغداد و تحصیل‌کرده در دو رشته فیلم‌برداری و کارگردانی در انگلستان، آثاری مانند «پسر بابل»، «زیر شن‌های بابل»، «در بازوان مادرم» و «عراق: جنگ، عشق، خدا، دیوانگی» را در کارنامه سینمایی خود دارد. محمد الدراجی پس از دانش آموخته شدن به کشورش عراق باز گشت و در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ فیلم  کوتاه «خواب‌ها» را ساخت، در دورانی که فعالیت‌های تروریستی در عراق اوج گرفته بود. وی به خاطر فیلم‌های «رویاها» (۲۰۰۶، که اولین فیلم اوست)، «پسر بابل» (۲۰۰۹) و «شن‌های بابل» (۲۰۱۳) بیشتر از مستندهایش شناخته می‌شود.

البته محمد الدراجی فعالیت‌های سینمایی‌اش را به عنوان فیلمبردار و از سال ۲۰۰۳ با فیلم کوتاه «شماره ۴۳۸» آغاز کرد و علاوه بر این کار تدوین فیلم نیز می کند. محمد الدراجی که تا امروز با فیلم‌هایش به جشنواره‌های مختلف و معتبری از جمله برلین، کارلووی واری، ورشو، ساندنس، تریبکا، روتردام، سیاتل، اِدینبرو، شب‌های سیاه تالین، آسیا پاسیفیک اسکرین، استانبول، قاهره، بروکلین و … رفته و جوایز مختلفی نیز دریافت کرده است، پیش از این در سال ۲۰۱۱ با «پسر بابل» به ایران و جشنواره فیلم فجر آمده بود. چند سال پیش مجله ورایتی محمد الدراجی را بهترین فیلمساز خاورمیانه دانست اما او شخصا به این لقب‌ها چندان اهمیتی نمی‌دهد. محمدالدراجی می‌گوید «فیلمسازی فیلمسازی است؛ مانند مسابقه فوتبال نیست.»

محمد الدراجی درباره وضعیت کنونی سینمای اعراب می‌گوید: به اعتقاد من سینمای عرب دارد روز به روز بهتر می‌شود چون فکر می‌کنم کشورهای عربی باید فیلم‌های بیشتری تولید کنند و فیلمسازان بیشتری داشته باشند.

وی فرزند جنگ است و خودش را از نسل فیلمسازان جنگ می‌داند. حمله آمریکا به عراق زیان‌های جبران ناپذیری بر این کشور گذاشته است. الدراجی در پاسخ به این پرسش که حمله آمریکایی‌ها به عراق تا چه حد بر سینمای کشور عراق و صنعت کشور عراق تاثیر گذاشته است، می‌گوید: عراق صنعت سینما ندارد. جنگ صنعت سینمای عراق را نابود کرد. ما دوباره می‌خواهیم شروع کنیم و در ابتدای راه قرار داریم. ما هنوز هم صنعتی نداریم، چند فیلمساز عراقی داریم. می‌دانید صنعت سینما یعنی ۱۰۰ فیلمساز، کمپانی و استودیو فیلمبرداری، در عراق هیچ‌کدام از این ویژگی‌ها وجود ندارد.

محمد الدراجی یکی از فیلمسازان مشهوری است که کمپانی فیلم در بریتانیا دارد. آیا او به عنوان کارگردان مشهور عراقی به صنعت از بین رفته کشورش کمک خواهد کرد؟ الدراجی به این پرسش چنین پاسخ می‌دهد: من یک مرکز آموزشی مستقل دارم که دانشجو می‌پذیرم و دانشجویان عراقی در رشته فیلمسازی از این مرکز فارغ التحصیل می‌شوند.

محمد الدراجی خودش را یک فیلمساز واقع گرا می‌داند که رویکرد شاعرانه‌ای در سبک فیلمسازی خود دارد، «من فیلمسازی واقع‌گرا با رویکردی شاعرانه به داستان ها هستم. خیلی ها سبک فیلمسازی من را شبیه کارگردانان ایرانی می‌دانند».

فیلمسازان محبوب این کارگردان عراقی فهرست بلند بالایی هستند، وی اعتقاد دارد که هر کدام از فیلمسازان به نوبه خود تاثیری بر او گذاشته اند و می‌گوید: فیلمسازان محبوب من بسیار زیاد هستند اما می توانم از عباس کیارستمی، مارتین اسکورسیزی، یوسف شاهین و امیر کوستاریکا نام ببرم.